عکس از رویترز

عکس از رویترز

در حالی که مقامات آمریکایی از شکاف عمیق بین مواضع ایران و گروه ۱+۵ خبر می دهند، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای دیدار با همتایان خود در چارچوب این مذاکرات وارد وین شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، جان کری وزیر خارجه آمریکا که صبح یکشنبه وارد وین شده، قرار است به منظور پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، با وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه دیدار و گفت‌وگو کند و نیز با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیداری دو جانبه داشته باشد.

روز شنبه خبرگزاری ها اعلام کردند که وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+۵ به وین سفر می‌کنند تا به مذاکرات بپیوندند، اما خبرگزاری روسی ایتارتاس گزارش کرد که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به وین نمی‌رود.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه ابراز امیدواری کرده بود که حضور وزیران امور خارجه کشورهای طرف مذاکره در گفتگوهای وین رسیدن به توافق جامع را ممکن کند.

آقای عراقچی از توافق درباره بخش‌هایی از متن توافق جامع با کشورهای ۱+۵ خبر داده بود اما در همین حال گفته بود که «موضوعات باقی مانده وزن زیادی دارد و در محتوای مذاکرات پیشرفت ما قابل توجه نبوده است.»

پیشتر مقامات آمریکایی موضع ایران در مذاکرات هسته ای وین را نامناسب توصیف کرده و از شکاف قابل توجه بین مواضع ایران و گروه ۱+۵ خبر داده بودند.

یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود با تایید اختلافات عمیق با هیات ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته است: «مواضع ما در برخی موضوعات از جمله غنی سازی اورانیوم فاصله زیادی دارد.»

در این میان محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری ان بی سی گفته است: به رغم ادعاهای کشورهای غربی ایران هیچ نفعی در ساخت تسلیحات هسته ای نمی بیند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خارجه ایران در این مصاحبه که روز یکشنبه پخش می شود گفته است: «برای دادن اطمینانی قابل قبول به جامعه جهانی حاضرم به هر چیزی متعهد شوم که ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای نیست زیرا ما اساسا به دنبال چنین چیزی نیستیم و در تولید سلاح هسته ای هچ سودی نمی بینیم.»

وی گفته است: « ما هیچ نفعی در این که به دنبال تسلیحات هسته ای باشیم نمی بینیم.»

مذاکره کنندگان ایرانی به همراه همتایانشان از کشورهای ۱+۵ از چند روز پیش در وین مشغول مذاکره‌‎اند و امیدوارند که تا پیش از ۲۰ تیر به توافقی جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران و تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران برسند.

از سوی دیگر عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفته است: «گرایش قالب در این است اگر در تاریخ ۲۹تیر ماه به نتیجه نرسیم ، خیلی تمایلی به تمدید شش ماهه دوم نیست، خود ما هم تمایل چندانی نداریم مگر اینکه تا ۲۹تیر به این نتیجه برسیم که مذاکرات صرفا چند روز تمدید نیاز دارد »

عراقچی افزود: دو و سه روز آینده می توان با قاطعیت گفت که مذاکرات سر شش ماهه تعیین شده پایان می یابد و یا اینکه نیاز به تمدید چند روزه و یا چند هفته ای است.

وی افزود: نکته مثبتی که وجود دارد این است که هر دو طرف جدی هستند برای اینکه به توافق برسند و هر دو طرف در این مسیر تلاش های خود را انجام بدهند و یکی از مثبت بودن فضا این است که هر دوطرف سعی می کنند برای موارد اختلافی گزینه و راه حل ارائه کنند.