تجمع روز ملی حجاب و عفاف - عکس از ایرنا

تجمع روز ملی حجاب و عفاف – عکس از ایرنا

شماری از مردم ایران روز شنبه در واکنش به وضعیت حجاب در این کشور و همزمان با روز ملی حجاب و عفاف، در تجمع های اعتراضی در شهرهای مختلف این کشور از جمله مشهد، شیراز، قزوین، ملایر، قم و اصفهان شرکت کردند.

در این میان تجمع اعتراضی نیز روز شنبه در پارک ملت واقع در شمال تهران با حمایت حوزه علمیه آیت الله ایروانی برگزار شد. این حوزه علمیه چندی پیش نیز تجمع بدون مجوزی را در اعتراض به بدحجابی در مقابل وزارت کشور در تهران برگزار کرده بود.

در این تجمع، معترضین خواستار امر به ‌معروف و نهی ‌از منکر به دور از سیاست زدگی شدند.

همچنین آنها اعلام کردند که مسوولان کلان فرهنگی خصوصا صدا و سیمای ایران در این مسیر کمتر تلاش کرده اند.

واکنش های شخصیتها و گروه ها و نهادهای مختلف در ایران به وضعیت حجاب همچنان ادامه دارد و می توان گفت طی یک سالی که دکتر حسن روحانی، به ریاست جمهوری ایران رسیده است، اعتراضات در قبال وضعیت حجاب در ایران افزایش چشمگیری یافته است.

از سوی دیگر همزمان با تجمع های مختلف در زمینه عفاف و حجاب در اکثر شهرهای ایران، سازمان بسیج مستضعفین هم با صدور اطلاعیه‌ ای اعلام کرده است: «بسیجیان کشور ضمن حمایت قاطع خود از مواضع متین و انقلابی آیت ‌الله آملی‌لاریجانی ریاست محترم قوه‌قضاییه، آمادگی کامل خود را برای هرگونه اقدامی علیه ظواهر بی ‌بند‌و‌باری که چهره زن با شخصیت ایرانی را خدشه‌ دار کند، اعلام می‌دارند.»

تجمع روز ملی حجاب و عفاف - عکس از ایرنا

تجمع روز ملی حجاب و عفاف – عکس از ایرنا

همچنین، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۰ تیر بیانیه ‌ای برای مقابله با «جریان ‌سازی برای تهدید و تعرض به حریم عفاف و حجاب با بهره‌ گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ ای و راه‌‌ اندازی شبکه‌ های ماهواره ‌ای و تلویزیونی متعدد» صادر کرد.

این نهاد نظامی در این بیانیه تاکید کرده که مسیر «اعتدال» بر مبنای اسلام اقتضا می ‌کند همه دستگاه ‌های دولتی و عمومی و نهادهای مردمی در راستای اهداف بلند اعتدال ‌گرایی و عمل به احکام شرعی قانونی به میدان بیایند”.

چندی پیش نیز پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج در ایران، طی پروژه ای تحقیقاتی درباره وضعیت بدحجابی به این نتیجه رسیده بود که سی درصد از زنان ایران در وضعیت «بد حجابی» هستند.

بر اساس این تحقیق، چهل و یک درصد از شرکت‌ کنندگان دارای حجاب برتر، بیست و پنج درصد حجاب معمولی و سی و چهار درصد دارای حجاب ضعیف هستند.

همچنین هفتاد و پنج درصد از زنان به حجاب اسلامی اعتقاد دارند، سیزده درصد نظری اعلام نکردند، اما دوازده درصد از زنان به حجاب اسلامی اعتقاد ندارند.

در این تحقیق که با عنوان «پژوهش عفاف و حجاب» صورت گرفته دو هزار و ۸۶۸ نفر از دختران و زنان ۱۵ سال به بالا در سراسر ایران مورد مطالعه قرار گرفته‌است.

پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج در ایران، در این کار تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که «داشتن تجربه دوستی با جنس مخالف، تمایل به دوستی با جنس مخالف، قانون ‌پذیری و رضایت از هویت فردی» از عوامل تاثیرگذاری بر حجاب زنان ایران است.

از دیگر مولفه های تاثیر بر بد حجابی در ایران بر اساس این تحقیق می توان به «غرب‌ گرایی، گرایش به فیلم‌ های مبتذل، سفر به خارج از ایران، استفاده از ماهواره و فیس‌ بوک» نام برد.

سازمان بسیج در ایران سرانجام در این تحقیق به این نتیجه رسیده است که حجاب امری الزامی و اجتماعی است و دلالت بر پاکی زنان دارد.

واکنشها به مسئله بی حجابی طی هفته های اخیر و با آغاز موج گرما در ایران به مساله ای جدی برای مسئولین ایران تبدیل شده است.

چندی پیش سردار مسعود جزایری، فرمانده قرارگاه جنگ نرم سپاه پاسداران ایران، نیز با اشاره به این نکته که عدم رعایت حجاب اسلامی نوعی ناهنجاری اجتماعی و قانون شکنی است، دخالت دولت را برای برطرف کردن بد حجابی در جامعه خواستار شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح ایران همچنین اعلام کرد: «بی ‌توجهی مراکز دولتی سبب بروز پاره ‌ای بی ‌بند و باری ‌ها و بد اخلاقی ‌ها در سطح جامعه شده است. در این بین بسیاری از دولت ‌مردان و مدیران دولتی و بخش‌های عمومی که از بودجه بیت‌ المال ارتزاق می‌کنند از گذشته تا امروز در این گناه بزرگ و مشوه جلوه دادن چهره ‌ام القرای اسلام سهیم هستند.»

سخنان فرمانده بسیج ایران در حالی طرح می شود که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، از احضار ۹۰۰ هزار نفر از بانوان بد حجاب به کلانتری ها و دادسراها خبر داده است.

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران، نیز در ۲۰ خرداد سال جاری اعلام کرده بود که با حمایت قوه قضاییه با افرادی که به آن ها «بد حجاب» گفته می شود برخورد خواهد شد و مردم در رفتار خود مراقب باشند تا پلیس مجبور نشود به «رفتار تند» عمل کند.

موضوع حجاب از ابتدای انقلاب ۵۷ ایران همواره مطرح بوده و زنان، کوتاه زمانی بعد از انقلاب از سوی حکومت ملزم به پوشیدن حجاب اسلامی شدند. اما مقابله با آنچه بدحجابی زنان نامیده می شود، در سال های اخیر در چارچوب «طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف» و راه اندازی «گشت ارشاد» در دولت نهم ( دولت احمدی نژاد) شدت گرفت و ستاد اجرای این طرح نیز در وزارت کشور تشکیل شد.