محافل اقتصادی در آلمان ضمن انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در خصوص عواقب وخیم و پیامدهای ناگوار آن هشدار دادند.
به گزارش الشرق الاوسط، دیتر کمبف، رئیس غرفه صنایع آلمان گفت: «اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، خطر بی‌ثباتی سیاسی در خاورمیانه را افزایش می‌دهد».
وی در این باره افزود: «استثمار اقتصاد جهان از سوی آمریکا، برای رسیدن به اهداف سیاسی، باری سنگین را بر دوش روابط بین‌المللی و هم‌پیمانی واشنگتن با آتلانتیک خواهد گذاشت».
آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، سعی در تضعیف ایران دارد، بسته دوم تحریم‌ها که از روز دوشنبه آغاز می‌شود، صنعت نفت، بخش مالی و حمل و نقل ایران را مورد هدف قرار می‌دهد.
واشنگتن بسته اول تحریم‌ها علیه ایران را در آگوست گذشته اعمال کرد. آمریکا به صورت یک‌جانبه در ماه می از برجام خارج شد. این توافقنامه در سال ۲۰۱۵ در وین بین ایران و گروه ۱+۵ امضا شد.
کمبف افزود: «اکثر کشورها به وجود اقتصاد قوی ایران و اهمیت آن در ثبات منطقه و تقویت نیروهای اصلاح‌طلب در داخل کشور پی برده‌اند. تحریم‌های جدید آمریکا، چشم‌اندازهای اقتصادی ایران را بدون دلیل تحت تأثیر قرار می‌دهد».
از سوی دیگر، اریک شوایتزر رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان، گفت: «تحریم‌های آمریکا تأثیر ویژه و بسزایی بر ایران خواهد داشت، چرا که نفت و گاز مهمترین منبع درآمد ایران به شمار می‌رود».
وی در ادامه افزود: «اقتصاد ایران در آستانه رکود قرار دارد و در آینده نزدیک روند نزولی خواهد داشت».
شوایتزر همچنین یادآور شد: «تحریم‌ها در بخش مالی خدمات لوجستیک روابط تجاری را به شکل فاحشی تحت تأثیر قرار داده است. شرکت‌های آلمانی با توجه به شرایط کنونی، به طور فزاینده‌ای جمهوری اسلامی ایران را ترک کرده و دفاتر نمایندگی خود را تعطیل کرده‌اند. فعالیت‌های تجاری در ایران در معرض خطر توقف کامل قرار دارند».