حمید ابوطالبی - عکس از خبرگزاری فارس

حمید ابوطالبی – عکس از خبرگزاری فارس

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به خبر تصویب طرحی از سوی سنای آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا اعلام کرد که ایران این موضوع را از طریق کانال‌های دیپلماتیک به پیگیری خواهد کرد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس خبری این هفته خود درباره صدور ویزا برای حمید ابوطالبی سفیر انتخابی ایران در سازمان ملل متحد گفت که این دستگاه دیپلماسی ایران پیگیر این امر است.

به گزارش خبرگزاری های ایران، افخم امروز سه شنبه ۱۹ فروردین درخصوص تصویب قانونی در سنای آمریکا برای ممانعت از حضور حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل گفت: «ما سفیرمان را انتخاب کرده‌ایم. مقر سازمان ملل در آمریکاست و برای صدور روادید مکاتبات با مجاری و مسوولین مرتبط در آمریکا را انجام داده ایم.»

وی افزود: «ایشان دارای پست‌های مهم و دیپلماتیک در اروپا و استرالیا بوده و فعالیت‌های موثری داشته است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادامه داد: «در عین حال ما به پیگیری‌هایمان در این زمینه از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و هرگونه پاسخ رسمی از مجاری رسمی ملاک تصمیم و اقدام بعدی ما است.»

سخنگوی اداره مطبوعاتی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج شنبه ۱۴ فروردین در گفت و گو با شرق پارسی از ارائه دلیل برای این تصمیم دولت آمریکا مبنی بر عدم صدور ویزا برای ابوطالبی و بررسی پیامدهای آن خودداری کرد و گفت: «وزارت خارجه آمریکا جزییات جدیدی نمی تواند به بیانیه پیشین این وزارت خانه اضافه کند.»

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که سابقه حمید ابوطالبی در دست بررسی است.

«ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اعلام اینکه که کشورش انتخاب ابوطالبی را دلیلی برای نگرانی می‌داند گفت: «به نظر ما، انتخاب ابوطالبی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود و این مورد را به دقت تحت‌نظر داریم و درباره این انتخاب احتمالی بسیار نگرانیم. بااین وجود از آنجایی که دفاتر سازمان ملل در نیویورک قرار دارد، آمریکا در کل ناچار به پذیرش نمایندگان کشورها است.»

همچنین سناتور لیندزی گراهام، از سناتورهای ارشد جمهوریخواه روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای مخالفت صریح خود را با حضور آقای ابوطالبی در نیویورک، مقر سازمان ملل متحد، اعلام کرد.

به گفته سناتور گراهام، انتصاب فردی که گفته می شود سه دهه پیش در ماجرای گروگان گیری دیپلمات های آمریکایی در تهران شرکت داشته، “سیلی ای بر صورت گروگان ها و اهانتی به همه مردم آمریکا” است.

از سوی دیگر باربارا اسلاوین، کارشناس ایران در موسسه تحقیقاتی شورای آتلانتیک در واشنگتن در این مورد گفته است: «از نظر روابط عمومی، مردم آمریکا باید درک کنند که در ایران انقلاب شده بود، این اشخاص انقلابی بودند و واقعه گروگان گیری سال ها پیش رخ داده. خیلی از آن افراد انقلابی بعدها تغییر کردند. طرز فکرشان متحول شد. به خاطر آن ماجرا نباید بگوئیم که سفیر جدید ایران در سازمان ملل متحد اجازه ورود به آمریکا را ندارد».

این‌ها همه در حالی است که حمید ابوطالبی خود در اسفند سال گذشته در مصاحبه‌ای با وب‌سایت خبرآنلاین دست داشتن در گروگان‌گیری سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ را رد کرده است.

او گفته بود: «واقعیت این است که من در سیزده آبان آن سال و زمان اشغال اصلا در تهران نبودم که از این امر مطلع و یا در آن مشارکت و یا حضور داشته و یا نامم مطرح باشد. بلکه من در اهواز از ماوقع مطلع شدم.»

داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ایران در دوره های هفتم و هشتم و عضو فراکسیون اصلاح طلبان، در این باره به شرق پارسی گفت: «طبق قوانین کنوانسیون وین هر کشوری حق دارد نمایندگانی را به نهادها و سازمانهای بین المللی اعزام و معرفی کند و کشوری که مقر بین المللی در آن حضور دارد حق ندارد برای پیشبرد اهداف خود از ورود آن جلوگیری کند. درمورد آقای ابوطالبی هم آمریکا نباید طبق قوانین سازمان ملل متحد از ورود ایشان جلوگیری کند. لذا سازمان ملل متحد باید برای صیانت از هویت خود در مقابل این زیاده خواهی آمریکائیها ایستادگی کند.»

وی افزود: «دولت روحانی از آغاز فعالیت خود سیاست تنش زدایی را اتخاذ کرده و دولت آمریکا نیز نباید با چنین رفتارهایی را موجب برهم خوردن سیاستهای تنش زدایی را فراهم کند. لذا بحثی که آمریکا به راه انداخته مبنی بر اینکه آقای ابوطالبی در اشغال سفارت آمریکا حضور داشته بحثی بدون سند و مدرک است. وزارت خارجه ایران باید در این زمینه فعالانه حضور داشته باشد و جنبه های روشنگری قضیه را فراهم کند.»

به گفته قنبری «با گفت و گو می توان زمینه های لازم برای برای حل این مسئله فراهم کرد. در صورتی که آمریکا که به نظر می رسد دولت اوباما تحت رقابتهای احزاب داخلی خود چنین رفتاری را اتخاذ کرده قانع نشد وزارت خارجه ایران فرد اصلح دیگری را معرفی کند تا زمینه های بروز تنش از میان برود.»

دکتر هرمیداس باوند استاد روابط بین الملل نیز در این باره به شرق پارسی گفت که «شرایط پیش آمده، جنجال رسانه ای و واکنش ها درباره روادید آقای ابوطالبی حاکی از آن است که آمریکا تمایل دارد ایران خود در این زمینه تجدید نظر کند.»

وی افزود: «سازمان ملل نهادی مستقل است، در همین حال ظاهرا آمریکا درباره صدور روادید برای نمایندگان کشورها مسائلی را لحاظ می کند.»

سنای آمریکا به ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی رای داد

سنای ایالات متحده، دوشنبه ۱۸ فروردین، طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن حمید ابوطالبی، سفیری که ایران برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است، اجازه ورود به خاک آمریکا را نخواهد داشت.

طبق این لایحه کسانی که «تروریست‌های شناخته‌شده» توصیف شده‌اند، از ورود به خاک آمریکا و خدمت در سازمان ملل متحد که مقر آن در نیویورک است، منع می‌شوند.

تد کروز، سناتور ایالت تگزاس، کسی است که این قانون را پیشنهاد کرد.

هر چند این طرح در مجلس سنا تصویب شد اما باید به تائید مجلس نمایندگان برسد و برای لازم‌الاجرا شدن امضای رئیس‌جمهوری آمریکا را نیاز دارد.

خبرگزاری رویترز از قول چارلز شومر، نماینده دمکرات در مجلس سنا گفته است که «ما باید در را به روی او و کسانی مانند او پیش از آنکه حتی وارد آمریکا شوند ببندیم؛ و این دقیقا همان چیزی است که این لایحه آن را شدنی می‌کند».