حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران

رییس‌جمهور ایران که چندی پیش درخواست کرده بود دانشگاهیان این کشور به اظهارنظر درباره توافقات اخیر هسته ای بپردازند، اکنون حقوقدانان این کشور را به بررسی محتوای این توافقات دعوت کرده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت این کشور ضمن تاکید بر ضرورت خبررسانی دقیق و کامل توافق نامه هسته‌ای، حقوقدانان کشور را به بررسی دقیق محتوای توافقات و اطلاع‌رسانی به جامعه دعوت کرد.

دکتر یوسف مولایی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران، در گفتگو با شرق پارسی درباره این درخواست رئیس جمهور ایران گفت: “این فراخوان از حقوق دانان با دو مشکل اساسی رو به رو است. یکی آنکه حقوق دانان دارای گرایشهای مختلفی هستند و یک نظر واحد ندارند و دیگر آنکه مسله هسته ای یک بحث سیاسی است تا بحث حقوقی”.

وی افزود: “آقای روحانی خواستار مشارکت عمومی در بحث هسته ای است تا بتواند با نظرات کارشناسان جامعه را متقاعد کند و به نفع سیاستهای دولت تمام شود؛ اما ابهامی که در سخن آقای روحانی وجود دارد آنست که باید دید کدام بخش از جامعه حقوق دانان باید به مسئله هسته ای واکنش نشان دهند و تا چه اندازه حقوق دانان بر بحث توافق هسته ای اشراف علمی و حقوقی دارند تا بتوانند نسبت به این مسئله اظهار نظر کنند”.

در هر حال به نظر می رسد بدنه دولت ایران از جمله حسن روحانی رئیس جمهور ایران در پی آنست که بخش های مختلف علمی و دانشگاهی را هم در مباحث مربوط به توافقات اخیر هسته ای و چالش های آن درگیر کند تا بدین ترتیب فشار منتقدان سیاسی بر دولت ایران در این زمینه کاهش یابد.

حسن روحانی هفته پیش هم در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و پارک های علمی و فناوری، دانشگاهیان را به حرف زدن و اظهار نظر در موارد مختلف تشویق کرده بود.

وی گفته بود: “من یک گله مطرح می‌کنم؛ البته نمی‌خواهم از دانشگاه نقد کنم و شما باید خودتان نقد کنید ولی چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا اساتید خاموش هستند؟ ما در دانشگاه شهامت سقراط وار می‌خواهیم. از چه می‌ترسیم؟ چرا وقتی یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود، نمی‌آیید حرف بزنید و صحبت کنید و خصوصی برای رئیس‌جمهور نامه‌ می‌نویسید؟”

روحانی همچنین در بخشی جنجالی از سخنانش با اشاره به توافق ژنو گفته بود: “چرا فقط یک عده کم سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف بزنند؟ چرا آنها به میدان نمی‌آیند؟ آینده تاریخ این را به ما نمی‌بخشد.”

روزنامه کیهان هفته گذشته در واکنش به سخنان حسن روحانی نوشته بود: “آقای رئیس‌جمهور در حالی منتقدان توافقنامه ژنو یعنی بسیاری از علما، مراجع، دانشگاهیان، متخصصان حقوق بین‌الملل و دانش هسته‌ای را «کم‌سواد» معرفی کرده و به آنان اهانت می‌کند که پیش از این، بارها بر ضرورت انتقاد و حتی تشویق منتقدان تاکید ورزیده بود.”

روزنامه وطن امروز هم ، سخنان رئیس جمهور ایران را توهین مستقیم به طیف وسیع جامعه منتقد محتوای توافقنامه ژنو دانست.