کارشناسان سیاسی: این موضوع در قطعنامه شورای امنیت درج نشده است

بغداد: “الشرق الاوسط”

بحث پرداخت غرامت بغداد به تهران بابت جنگ هشت ساله (۱۹۸۰-۱۹۸۸ میلادی) بار دیگر مطرح شد. هر چند دولت عراق تا کنون درباره این موضوع سکوت کرده اما سخنگوی سابق دولت گفت “این مطالبات از سوی مقام های رسمی مطرح نشده است”. پرداخت غرامت جنگی به ایران توسط حشمت الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان شد.

فلاحت پیشه روز شنبه (۱۸ آگوست) گفت “غرامت، تعهدی غیر قابل چشم پوشی در مناسبت های ایران و عراق محسوب شده و از تعهدات عراقی ها به حساب می آید. عراق توان پرداخت غرامت ایران را دارد و انتظار ما این است که این غرامت پرداخت شود. “

او درباره تحولات تازه غرامت جنگی عراق به ایران با توجه به قطعنامه شورای امنیت به خبرگزاری ایسنا گفت “پرونده غرامت جنگی هنوز باز است و بغداد باید آن را پرداخت کند”.

در حالیکه مقام های عراقی نگفته اند که این غرامت را پرداخت نمی کنند اما اظهارات پی در پی مسئولان ایرانی در این باره می تواند منجر به دو دستگی در عراق شود؛ چه اینکه گروهی می گویند مطالبات ایران درباره پرداخت غرامت از عراق با توجه به قطعنامه شورای امنیت مطرح شده و محقانه است. اما، گروهی دیگر بر این باورند که در قطعنامه ۵۹۸ به موضوع غرامت جنگی توسط دو طرف جنگی در آن زمان اشاره نشده است.

احمد الجبوری نماینده مجلس عراق در این باره به “الشرق الأوسط” گفت “دو رژیم ایران و عراق عامل آغاز و تدوام جنگ هشت ساله بودند و مردم دو کشور در این میان هیچ گناهی ندارند. اینکه پرونده غرامت جنگی در شرایطی که رژیم ایران هنوز پابرجاست و حکومت سابق عراق رفته باز شود ایده غیر معقولی است چرا که دست آخر و فارغ از اینکه چه کسی جنگ را شروع کرده مردم عراق بازنده بزرگ این پرونده هستند”.

دکتر باسل حسین معاون رییس مرکز مطالعات استراتژیک عراق در این زمینه به “الشرق الاوسط” گفت “هیچ سند و دلیلی برای مطرح شدن این بحث توسط ایران وجود ندارد. برخی گروه های عراقی هم با ایران در این باره همراه شدند”.

او افزود “این صحبت ها یا از روی نادانی یا ناآگاهی یا یکجانبه نگری کورکورانه و پیشداوری نادرست مطرح شده است. در صورتی که این گروه ها باید در درجه نخست با حمایت محقانه از کشورشان در برابر ادعاهای بدون سند و مدرک موضع گیری کنند. به ویژه اینکه، در قطعنامه ۵۹۸ به موضوع غرامت هیچ اشاره ای نشده است”.

 حسین گفت “این یک جنجال سیاسی و بدون پشتوانه قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت است و به همین دلیل، در شرایط عینی فاقد ارزش و اعتبار است”.

علی الدباغ سخنگوی سابق دولت عراق هم در گفتگو با “الشرق الاوسط” خاطر نشان کرد “مطالبات پرداخت غرامت جنگی از سوی مقام های رسمی ایران مطرح نشده و بیشتر در واکنش به اظهارات عبادی، نخست وزیر، عنوان شدند. البته، درباره اظهارات او توضیحاتی داده شد.” عبادی گفته بود که عراق تحریم های آمریکا علیه ایران را رعایت می کند. او دوباره گفت “عراق تنها به عدم داد و ستد دلاری با ایران پایبند است.”

 او افزود “مردم عراق نباید دوبار تاوان جنایت های رژیم سابق -چه در مورد حمله به ایران و یا کویت- را پرداخت کنند. اصلا منصفانه نیست که یک ملت برای اقدام احمقانه و تکروی راس نظام مورد بازخواست قرار بگیرند. مردم عراق از این اقدامات حمایت نکردند و حالا هم نباید گناه و هزینه این تجاوزگری را به دوش بکشند. ایرانی ها به خوبی از این مساله خبر دارند چرا که برخی از گروه های عراقی در کنار ایران و علیه رژیم صدام می جنگیدند”.

الدباغ خاطر نشان کرد “ایران نباید کل مردم عراق را به دلیل اشتباه کوچک عبادی تنبیه کنند. عبادی به اشتباهش پی برد و آن را اصلاح کرد. روابط بین دو کشور محکم است. ایرانیان باید بدانند که عراق از آنها پیروی نمی کند و حساب و کتاب های خاص خود را دارند. چنانکه ایرانیان منافع خاص خود را دارند عراق هم منافع خاص خود را دارد. عراق نباید به ابزاری برای دشمنی و دوستی ایران تبدیل شود”.