علی لاریجانی رئیس مجلس ایران

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران

جنجال بر سر سی دی و فیلم مستند “من روحانی هستم” در ایران آنچنان بالاگرفته است که رئیس مجلس این کشور هم اکنون با واکنش در این زمینه، بعضی محتویات این سی.دی را خلاف واقع و اقدامی “برای کوبیدن دولت” دانسته است.

علی لاریجانی رییس مجلس ایران با انتقاد از پخش سی دی این فیلم مستند گفت: «برخی ها مشی مارکسیستی دارند و برای کوبیدن دولت به هر کاری دست می زنند و سی دی های خلاف واقع منتشر می کنند.»

به گزارش خبرگزاری ها، علی لاریجانی روز یکشنبه در دیدار با جمعی از کارگران به مناسبت هفته کارگر با انتقاد از اینکه برخی سیاسیون به جای اینکه دغدغه رونق تولید داشته باشند در پی آنند که در کشور دعوا راه بیاندازند، گفت: « همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان “من روحانی هستم” پخش شده است. در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟ چرا دروغ می‌گویید؟»

ماجرای ایران–کنترا که به ماجرای مک‌ فارلین و ماجرای ایران گیت نیز معروف است، به معامله تسلیحاتی ایران با ایالات متحده آمریکا و اسرائیل از ۲۰ اوت ۱۹۸۵ تا ۴ مارس ۱۹۸۷ بازمی‌گردد. در این ماجرا آمریکا از طریق نفوذ ایران سعی در آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان کرد و در ازای آن برخی قطعات ادوات جنگی و نظامی را که به واسطه تحریم امکان فروش آنها به ایران نبود، در اختیار ایران قرار داد.

گفته می شود فیلم مستند “من روحانی هستم” چندی پیش توسط شفق مدیا تولید شده و اولین بار در دانشگاه تهران در معرض دید دانشجویان قرار گرفته است. موسسه سفیر فیلم مسئولیت پخش این مستند را که اواخر پارسال تولید شده بر عهده گرفته است.

به نوشته خبرگزاری ها، مستند “من روحانی هستم”، فعالیت‌های مبارزاتی، سیاسی و اجتماعی دکتر حسن روحانی در ۵ دهه گذشته را روایت می‌کند. سخنرانی تاریخی روحانی در مراسم درگذشت حاج آقا مصطفی خمینی در مسجد ارک، ۵ دوره نمایندگی مجلس و موضع وی در ماجرای ۹۹ نفر، ماجرای عضویت وی در شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما و نظر امام و پرونده هسته‌ای ایران از اتفاقاتی است که در این مستند بدان پرداخته شده است.

یکی از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی ایران که خواست نامش ذکر نشود در این باره به شرق پارسی گفت: «افراد بسیاری خواهان این بودند که روحانی پیروز انتخابات نشود و از زمانی که آقایان هاشمی و خاتمی از روحانی حمایت کردند حملات خود را حتی در زمان انتخابات علیه روحانی افزایش دادند و در زمان انتخابات هم فیلم دروغ یک کاندیدا را ساختند. اما مسئله این است که جناح های سیاسی در ایران متاسفانه به هر قیمتی شده می خواهند رقیب را از میدان سیاست کنار بزنند چه زمانی که علیه خاتمی کارناوال عاشورا راه انداختند و چه زمانی که در تلویزیون ملی هویت را پخش کردند و حتی فیلم رقص و برهنه شدند معترضین به کنفرانس برلین هم از همین رسانه پخش شد».

وی افزود: «نسبت به فیلم “من روحانی هستم” هم نباید تعجب کرد و این فیلم هم درست در زمانی که آقای حسینیان در مجلس می گوید من فیلم مجلس زنانه که به مناسبت روز زن در کاخ سعد آباد برگزار شده بود را پخش می کنم و هیچ نهادی نیست که به این حرف او معترض شود چنین فیلمی هم می تواند بدون هیچ مشکلی و مسلما پشتوانه امنیتی و یا شاید نظامی دارد پخش می شود».

آقای م. ن هم درباره فیلم مستند من روحانی هستم نیز به شرق پارسی گفت : «گروه رسانه ای شفق با گروه رسانه ای موج که بیلبوردهای صداقت آمریکایی را پخش کرده بود همسو است و آنها نیز بر اساس تخریب روحانی اقدام به تهیه این فیلم کردند. اگر قرار بود مستندی درمورد زندگی روحانی درست شود آقای روحانی تیم رسانه ای قوی مانند دکتر آشنا را دارد که می تواند مستند خوب و واقعی درست کند. این فیلم با انتخاب صحنه های مختلف مانند قضیه مک فارلین و کوی دانشگاه در سال ۷۸ و گفتارهای مختلف از روحانی آنها را در کنار هم قرار داده که البته تمامی صحنه و گفتارها درست است اما برداشتهایی که از این گفتارها می شود کاملا فیلم را همسو با جریان مخالف روحانی برده است».

وی افزود : «خانمی که به عنوان تهیه کننده فیلم از او یاد می شود شخصیت حقیقی ندارد و تا کنون هم بسیار سعی شده که سازندگان فیلم در نهایت پنهانی باشند».

به نوشته وبسایت تسنیم، معصومه نبوی، به عنوان کارگردان این مستند چندی پیش در گفت‌وگویی با خبرگزاری نسیم گفته بود که منابع اصلی این مستند، کتاب خاطرات آقایان روحانی و هاشمی رفسنجانی بوده است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پارسال در اختتامیه جشنواره مطبوعات ضمن بیان آنکه “منتقدان و مخالفان دولت آزاد خواهند بود” در سخنانی که اشاره اش به همین فیلم بود گفت: «علیه شخص رئیس جمهور سی‌.دی پخش می‌کنند و ما فقط گفتیم به آنها بگویند این قسمت‌های سی.دی اشتباه است.»

به نظر می رسد موج رسانه ای که از آن هنگام آغاز شده اکنون گسترده تر شده و بعضی مقامات دیگر ایران را هم به واکنش نشان داده است.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش افزود: «آرامش سیاسی یک رکن در کشور است، بنده نمی‌‌گویم آرامش گورستانی که کسی سخنی نگوید. در کشوری که دموکراسی وجود دارد باید انتقادات مطرح شود ولی دروغ گفتن و سی‌دی درست کردن و متهم کردن افراد به مواردی که خلاف واقع است، درست نیست، بنده نمی‌دانم آقایانی که اقدام به پخش این سی‌دی کردند می‌دانند یا نه ولی واقعا از کسانی که در انقلاب بودند و هستند در این زمینه حداقل سؤال کنید، شما نزد خداوند چه پاسخی دارید که بدهید، شما یک سخن خلاف واقعی را درباره کسی مطرح کردید که به هر حال امروز مسئولیت اجرایی کشور را بر عهده دارد.»

این فیلم در ابتدا به صورت محرمانه و در محافل سیاسی دست به دست می‌چرخید اما اکنون حتی از طریق اینترنت در دسترس است.

به گفته بعضی از کسانی که این فیلم را دیده اند، تا اواسط مستند، حسن روحانی چهره انقلابی و مخالف جریان اصلاح‌طلب معرفی می شود اما در همین حال از حسن روحانی به عنوان یکی از “گروه ۹۹ نفر” یاد می شود.

منظور از گروه ۹۹ شماری از نمایندگان مجلس ایران در سال ۱۹۸۵ میلادی است.

هنگامی که علی خامنه‌ای در ابتدای دور دوم ریاست جمهوری اش در سال ۱۳۶۴، (۱۹۸۵ میلادی) میرحسین موسوی را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کرد، ۹۹ نفر از نمایندگان مجلس به وی رأی ندادند و در پی آن طرفداران آقای موسوی در مجلس و دولت گفتند: «امام فرموده به ایشان رأی دهید و این ۹۹ نفر از امام تمرد کردند.»

این مستند همچنین با بازخوانی موافقتنامه هسته ای موسوم به موافقتنامه سعدآباد به مخاطب می‌گوید که حسن روحانی در توافق با سه کشور اروپایی اشتباه کرده است به طوری که آنها روحانی را فریب داده‌اند.

در ۲۱ اکتبر ۲۰۰۳، در نشست مشترک وزاری خارجه سه کشور اروپایی و هیئت ایرانی که در تهران، سعدآباد، برگزار شد، بیانیه‌ای صادر شد که به موجب آن، ایران گازدهی در سانتریفیوژهای نظنر را در راستای اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای این کشور، بصورت داوطلبانه و برای مدت محدود تعلیق کرد.