ساختمان بنیاد علوی در نیویورک - عکس از رویترز

ساختمان بنیاد علوی در نیویورک – عکس از رویترز

با شکست درخواست تجدید نظر بانک مرکزی ایران در دادگاهی در نیویورک، میزان قابل توجهی از اموال ایران از جمله برج بزرگ بنیاد علوی و شرکت آسا مصادره می شود تا به خانواده های قربانیان آمریکایی بعضی بمب گذاری ها از جمله بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت داده شود.

بر اساس این حکم که روز چهارشنبه صادر شده است و به ۱۳۰۰ پرونده جداگانه فردی علیه ایران مربوط می شود، ۱/۷۵ میلیارد دلار از اموال ایران در آمریکا مصادره می شود که یکی از مهم ترین آنها ساختمان بنیاد علوی و شرکت های آسا است.

بدین ترتیب پس از تکمیل روند حقوقی، هر کدام از خانواده های قربانیان چند حادثه تروریستی به زمینه بمب گذاری بیروت، حدود ۱۸ میلیون دلار دریافت خواهند کرد.

بانک مرکزی ایران در سال ۲۰۱۳ درخواست تجدید نظر به حکم دادگاه را ارائه کرده بود. در این درخواست آمده بود که این حکم ناقض تعهدات آمریکا براساس معاهده ۱۹۵۵ با ایران است.

اکنون که درخواست بانک مرکزی ایران از سوی دادگاه تجدید نظر رد شده است ایران می تواند به دیوان عالی آمریکا شکایت کند.

پرونده ضبط و فروش اموال بنیاد علوی از سال ۲۰۰۹ میلادی و پس از آن مطرح شد که عده ای تحت عنوان شاکی خصوصی، شکایت خود جهت دریافت غرامت از محل اموال متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران را به دادگاه بردند.

ایران در مقابل تمامی اتهامات مطرح شده علیه این کشور مبنی بر “حمایت یا مشارکت در اقدامات تروریستی” را رد می‌کند و احکام صادرشده در مورد مصادره و فروش اموال جمهوری اسلامی برای پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان این حوادث را “فاقد اعتبار” می‌د‌اند.

ساختمان علوی در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط یکی از بنیاد های تحت مالکیت پادشاه وقت ایران محمد رضا پهلوی به نام بنیاد “پهلوی” بنا نهاده شد. این بنیاد پس از انقلاب ابتدا به بنیاد مستضعفان نیویورک تغییر نام داده و هم اکنون با نام بنیاد “علوی” شناخته می شود.

۴۰ درصد از آسمان‌خراش ۳۶ طبقه‌ای منهتن در مرکز نیویورک متعلق به شرکت‌های “آسا”، وابسته به بانک ملی ایران و ۶۰ درصد دیگر متعلق به “بنیاد علوی” است.

اموال و دارایی های این بنیاد در آمریکا از زمان انقلاب اسلامی در ایران مورد مناقشه حقوقی بین دو دولت بوده است و دولت آمریکا مدعی است که اموال این بنیاد باید طبق قوانین متعدد مسدود ساختن اموال و دارایی های دولت ایران در آمریکا، به توقیف دولت آمریکا در آید.

پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) در سال ۱۳۸۷ رئیس ایرانی بنیاد علوی را در ارتباط با پرونده ضبط دارایی های به گفته آمریکا متعلق به بانک ملی ایران در شهر نیویورک، بازداشت کرده بود.

اف بی آی گفته بود فرشید جاهدی، رئیس بنیاد علوی، قصد نابود کردن مدارک مربوط به این پرونده را داشته است که باید به دادگاه ارائه می شد.

در اردبهشت ماه سال جاری نیز بنیاد علوی در توضیحی در هفته نامه تجارت فردا که در تهران منتشر می شود اعلام کرده بود: «بنیاد علوی از سال ۲۰۰۸ تا کنون، در پی ادعاهای دولت آمریکا مبنی بر زیر پا گذاشتن قوانین منع مراودات تجاری با ایران (IEEPA)، به اتهام مشارکت در پولشویی درگیر مسائل قانونی است. پرونده اتهامی علیه بنیاد با اعلام بخش اول حکم قاضی دادگاه بدوی در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳ وارد مرحله تازه‌ای شد. در این روز قاضی کاترین فارست قاضی دادگاه منطقه جنوب نیویورک به استناد مدارک و شواهد جمع ‌آوری‌ شده علیه بنیاد علوی و بدون استماع دفاعیات وکلای مدافع، بنیاد را در موارد اتهامی مجرم شناخت و بخش اول رای‌ خود را مبنی بر مصادره ساختمان مرکزی بنیاد علوی در شهر نیویورک صادر کرد».

در ادامه توضیحات بنیاد علوی آمده است : «این در حالی صورت گرفت که بنیاد و وکلای مدافع آن با صرف ساعت‌ها وقت، خود را آماده حضور در دادگاه با هیات منصفه کرده بودند اما به تشخیص قاضی و تنها چند روز پیش از موعد دادگاه (۱۱ سپتامبر) برگزاری دادگاه لغو شد و قاضی رای‌ خود را اعلام کرد. بر مبنای همین حکم، دولت کلیه فعالیت‌های مالی بنیاد علوی اعم از پرداخت هزینه‌های قبلی، هزینه‌های جاری و حتی هزینه‌های مربوط به تیم وکلا را متوقف کرده و حساب‌های بانکی آن را مسدود کرد.»

حکم روز چهارشنبه تازه ترین مورد از احکام دادگاه های آمریکاست که به دولت ایران دستور می دهد به قربانیان بعضی حملات تروریستی غرامت بپردازد.

به گزارش آسوشیتدپرس جیمز بونر از وکلای قربانیان پس از صدور حکم تازه گفته است که این «یک روز عالی برای موکلان مستحق ماست که چند دهه منتظر عدالت به خاطر اقدامات تروریستی ایران بوده اند.»

در بمبگذاری ۱۹۸۳ بیروت حدود هزار کیلوگرم مواد منفجره با کامیون به داخل مقر تفنگداران نیروی دریایی در اطراف بیرون منتقل و منفجر شد. شاکیان این پرونده مستقیما ایران و رهبر وقت آن آیت الله خمینی را مسئول آن حمله معرفی کردند.

سربازان آمریکایی کشته و زخمی شده در آن حمله بخشی از یک نیروی حافظ صلح بین المللی در لبنان بودند.