واشینگتن: معاذ العمری

احمد عوض بن مبارک سفیر یمن در واشینگتن اعلام کرد که کنگره آمریکا و دیگر اطراف سیاسی در ایالات متحده با به کارگیری و استثمار بحران یمن و رنج مردم آن، به دنبال تجارت با خون آنها است.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد: «دولت و مجلس یمن هفته گذشته در دو نامه جداگانه به کنگره و سنای آمریکا از آنها خواست اختلافات داخلی خود را با بحران یمن و درد و رنجهای ملت آن پیش نبرند، و به جای تشدید بحران اقدام به حل آن کنند».
وی گفت: «فعالیت‌های سیاسی اخیر یمن در راستای خدمت‌رسانی به ملت یمن و حل بحران این کشور است، چراکه این پرونده در دست برخی اطراف نارحم افتاده‌است و از آن سوء استفاده می‌کنند».
سفیر یمن یادآور شد که سنای آمریکا دو پیام فرستاده شده از سوی یمن را نادیده گرفت و روز گذشته لایحه‌ای مبنی بر منع دولت آمریکا از حمایت نظامی یمن را تصویب کرد. این لایحه با ۵۶ رأی موافق در مقابل ۴۱ رأی مخالف تصویب شد؛ و درخواست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین وزرای خارجه و دفاع این کشور را نادیده گرفت.
وی افزود: «ما بر این باور هستیم که بحث و گفتگو مهم‌ترین راه برخورد با مسائل است، به طوری که دولت و پارلمان یمن (۹ ائتلاف حزبی مشروع در پارلمان) از طریق سفارت یمن در واشینگتن نامه‌ای رسمی در این خصوص ارسال کردند».
وی توضیح داد: «این نامه دارای ۱۰ نکته اساسی است، که بیانگر موضع‌گیری واقعی پارلمان یمن در رابطه با محکوم کردن کودتای گروه حوثی‌های تحت حمایت ایران و حزب‌الله علیه دولت مشروع، و همچنین موضع رسمی دولت و نهادهای دولتی یمن از ائتلاف عربی در حمایت از مشروعیت در این کشور است؛ و مداخله نیروهای ائتلاف عربی به رهبری پادشاهی عربی سعودی، کاملاً به درخواست رسمی عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور منتخب ومشروع یمن، طبق قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل، صورت گرفته‌است».
لایحه مجلس سنا در حال حاضر قابل اجرا نیست، چرا که مجلس نمایندگان باید هفته آینده در مورد آن بحث و رأی‌گیری کرده و سپس آن را به دولت ابلاغ کند. این در حالی است که ترامپ وعده داده‌است این قانون را وتو خواهد کرد تا دوباره در اوایل سال آینده به کنگره بازگردد و مسیر دیگری را بپیماید.