توافقات سعودی، کویت و امارات برای اعطای بسته کمکی به اردن

عزالدین کناکریه وزیر دارایی اردن از امضای توافقنامه‌هایی میان سعودی، کویت، اردن و امارات متحده عربی خبر داد.
به گزارش الشرق الأوسط، این توافقنامه‌ها در چارچوب نتایج «نشست مکه» است که عبارتند از توافقنامه‌های سپرده گذاری در بانک مرکزی، ضمانت‌های وام بانکی و کمک‌های مالی است.
بنابر این گزارش سعودی، امارات و کویت ۶۰۰ میلیون دلار ضمانت وام بانکی به اردن می‌دهند، ۵۰۰ میلیون دلار به بودجه اردن کمک می‌کنند و یک میلیارد دلار در بانک مرکزی اردن سپرده‌گذاری می‌کنند.
در این همایش که امروز پنجشنبه در عمان پایتخت اردن برگزار می‌شود قرار است در کنار وزیران دارایی این چهار کشور، مدیران صندوق‌های توسعه آنها نیز حضور به عمل ‌آورند.
کناکریه گفت این دیدار در تایید روابط برادرانه این سه کشور خلیجی با اردن است و افزود «نشست مکه» در ماه رمضان گذشته در رابطه با بحران مالی اردن برگزار شد و طی آن سعودی، کویت و امارات تصمیم گرفتند بسته کمکی به ارزش ۲٫۵ میلیارد دلار به مدت ۵ سال به این کشور اختصاص دهند.
این بسته کمکی شامل چهار بند است؛ سپرده گذاری در بانک مرکزی اردن، ضمانت اردن در بانک بین المللی، حمایت از بودجه اردن به مدت ۵ سال و تامین مالی پروژه‌های عمرانی از جانب صندوق‌های توسعه.
گفتنی است کشور اردن با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که باعث شده است رشد اقتصادی آن کمتر از دو درصد شود و همچنین میزان بیکاری در آن بیشتر شود.
از سوی دیگر سرازیر شدن بیش از یک میلیون و نیم مهاجر عراقی و سوری به این کشور که منابع اقتصادی ضعیفی دارد آن را با مشکل مواجه کرده است.