برنامه‌های آموزشی مراکش اثربخشی مناسبی بر سیستم آموزشی ندارد

کازابلانکا: لحسن مقنع

دیوان عالی بازرسی مراکش بزرگترین نهاد حسابرسی در این کشور، طرح فوری وزارت آموزش و پرورش را غیر دقیق و به دور از اهداف مورد نظر، توصیف کرد. همچنین آن را غیر اثربخش بر سیستم آموزشی دانست.
به گزارش الشرق الاوسط، این دیوان در گزارش خود ذکر کرده‌است که این وزارتخانه به اندازه کافی در برخی از مباحث اساسی در راستای تحقق سیاست‌های عمومی کشور به هنگام مراحل تدوین، برنامه‌ریزی و اجرا، درست عمل نکرده‌است.
در این گزارش آمده‌است: «بررسی‌ها نشان داد که برنامه‌ریزی‌ها موجود، تحلیل و تشخیص دقیقی از وضعیت فعلی نداشته‌است، و اقدامات لازم پیش از اجرای هر طرح نیز وجود ندارد، همچنین نتوانسته‌است در ارزیابی خطرها و پیامدهای آن راه حل‌های جایگزین ارائه دهد و توانایی‌های آموزشی دواطلبان و اعضا در اجرای آن نیز مورد توجه قرار نگرفته‌است».
در مورد منابع مالی که برای این طرح فوری تدارک دیده شده‌است، این گزارش توضیح می‌دهد که هزینه‌های واقعی این طرح، تقریبی باقی مانده‌است، زیرا که از راه اعتبارات آزاد در قوانین مالی و بودجه‌های آکادمی‌های آموزش و پرورش تأمین می‌شود.
در این راستا، دیوان عالی بازرسی مراکش اعلام کرد که حجم میزان بودجه آزاد، که نشان دهنده تلاش دولت برای بخش آموزش در دوره طرح اضطراری است، در مقایسه با تخصیص‌هایی که در طی چهار سال قبل در این بخش اختصاص داده شده، ۲۳۰ درصد افزایش یافته‌است. این عملکرد ضعیف هم در سطح تعهدات هزینه و هم در میزان پرداخت، صرفاً به ضعف مدیریت آموزشی، و نه به ضعف اجرای پروژه یا ضعف مدیریت مالی و حسابداری، بازمی‌گردد.
این دیوان با اشاره به بهبود قابل ملاحظه در شاخص‌های کمی، توضیح داد؛ که اقدامات انجام شده بر سیستم آموزشی تأثیر مثبتی نداشته‌است، و به دلیل ضعف مدیریتی در برنامه‌ریزی‌های نامناسب، بهبود شرایط تحصیل و حفظ دانشجویان در داخل سیستم را مد نظر قرار نداده‌است. همچنین مسکن نامناسب، عدم وجود شرایط تغذیه در مدارس شبانه‌روزی، فقدان استراتژی جهت حمایت اجتماعی یکپارچه، هدف قرار ندادن دانش آموزان خانواده‌های فقیر و منابع ناکافی از ضعف اساسی این طرح به‌شمار می‌رود.