معترضان در شهر بصره در ادامه تظاهرات اعتراض آمیز به فساد دولتی و سوءمدیریت با حمله به کنسولگری ایران، ساختمان آن را به آتش کشیده‌اند.
به گزارش الشرق الاوسط، حمله به کنسولگری ایران همسایه عراق و یکی از بازیگران اساسی در تحولات این کشور در پنجمین روز متوالی تظاهرات یک رویداد بزرگ و تاثیرگذار در آینده روابط دو کشور شمرده می شود.
مسئول اطلاع‌رسانی کنسولگری ایران در واکنش به این اتفاقات گفت: کنسولگری ایران کاملا سوخته است. وی افزود: تعرض به ساختمان و آتش زدن آن وحشیانه است. این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: گروه مشخصی را متهم به آتش زدن مقر خود در بصره متهم نمی‌کنیم.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، حمله به کنسولگری را محکوم کرده و خواهان مجازات عاملان آن شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهار داشت: «متاسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به بار آورد.»

معترضان عراقی در حال سوزاندن پرچم ایران (AP)

وی در ادامه ضمن مجکوم کردن حمله به کنسولگری ایران افزود: «البته بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قبلی و تهدیدات انجام شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکرده‌ایم.»
 قاسمی در ادامه این اظهارات، دولت عراق را به اهمال‌کاری و تعلل در محافظت از کنسولگری متهم کرد و تاکید داشت که ایران انتظار دارد تا بغداد «هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام کند».‌
در ادامه تنش در جنوب عراق، منابع خبری از ورود معترضان  عراقی به تأسیسات میدان نفتی «غرب قرنه» و اقدام آن‌ها به گروگان‌گیری خبر دادند.
خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع از جمله پلیس بصره گزارش داد، معترضان به تأسیسات تصفیه آب میدان نفتی غرب قرنه ۲ وارد شده و دو تن از کارکنان آن را گروگان گرفتند.
بنابراین گزارش، در صادرات نفت عراق تاکنون وقفه ای ایجاد نشده است.
اقامتگاه استاندار بصره، دفاتر شبکه‌های تلویزیونی العراقیه، غدیر، الفرات و رادیو نخیل و مقر احزاب و گروه‌های سیاسی از جمله حزب الدعوه، سازمان بدر، مجلس اعلای عراق، عصائب اهل حق و کتائب حزب الله در شمار اماکنی هستند که در این اعتراضات هدف حمله قرار گرفته‌اند.
ایران همزمان با انتخابات پارلمانی در عراق سعی کرده با تاثیر بر گروه های مختلف در تشکیل دولت آینده عراق نقش آفرینی کند.
به دنبال انتخابات عراق در ماه مه، احزاب مختلف عراقی هنوز نتوانسته‌اند برای تشکیل دولت ائتلافی جدید به توافق برسند.
در این میان، مقتدی صدر رهبر جریان صدر خواستار تشکیل فوری جلسه پارلمان شد و اظهار کرد: سیاستمداران مشغول تشکیل بزرگترین فراکسیون هستند و بصره را نادیده می‌گیرند.
منابع خبری بامداد جمعه از فرود سه گلوله خمپاره در منطقه امنیتی سبز بغداد که محل استقرار ساختمان‌های حکومتی عراق است خبر دادند.
پس از این رویداد، رئیس موقت پارلمان عراق روز جمعه موافقت کرد که پارلمان این کشور روز شنبه برای بررسی شرایط بحرانی بصره جلسه اضطراری برگزار کند.
در بیانیه‌ای که از سوی پارلمان منتشر شده آمده است: «به درخواست ۵۴ عضو پارلمان، ریاست پارلمان با برگزاری یک جلسه ویژه برای بحث درباره مشکلات، راه حل ها و وضعیت کنونی شهر بصره موافقت کرده است.»
از سوی دیگر روز جمعه نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجع تقلید شیعه در عراق، امروز در نماز جمعه به نقل از او سیاستمداران عراقی را مسئول وضعیت کنونی دانست.
او همچنین خواهان آن شد که اعتراضات به شکل مسالمت آمیز پیگیری شود.
او مقامات سیاسی را به خاطر ناآرامی های بصره مورد سرزنش قرار داد و گفت دولت جدید عراق باید «متفاوت از پیشینیانش» تشکیل شود.
وی همچنین خواستار توقف خشونت ها علیه معترضان در بصره شده است.
نارضایتی از وضعیت خدمات عمومی، فساد و بیکاری بالا در کانون اعتراضات است.
یک نفر در اعتراضات جمعه کشته شده است.
این پنجمین روز متوالی از اعتراضات و ناآرامی‌ها است. از روز دوشنبه دست کم ١١ نفر در اعتراضات بصره کشته شده‌اند.