بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

روز یکشنبه کابینه اسراییل به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور لایحه «کشور یهودی» را رسما تصویب کرد. گفته می‌شود که انتقادهای شدیدی در کابینه اسراییل به این لایحه مطرح شد. برخی از سیاستمداران اسراییلی و مقامات فلسطینی این لایحه را لایحه ای تبعیض آمیز خواندند.

کابینه این لایحه را اکثریت ۱۴ رای موافق در برابر ۵ رای مخالف به تصویب رسید و روز چهارشنبه برای تایید نهایی به کنست اسراییل فرستاده خواهد شد.

اگر این قانون در کنست هم تصویب شود، اسراییل جواز آن را خواهد داشت که اقدامات تبعیض آمیزی، از جمله حذف زبان عربی از لیست زبان های رسمی اسراییل، سلب شهروندی اعراب رد صورت ارتکاب به جرم، و ارجاع به قوانین یهودی به عنوان منبع اصلی قانون انجام دهد.

نتانیاهو روز یکشنبه خطاب به اعضای کابینه گفت: «اسراییل… کشور مردم یهودی است و تنها کشور آن ها است. اسراییل از حقوق برابر برای همه شهروندان پشتیبانی می کند. اما حقوق ملی [در اسراییل] تنها برای مردم یهودی است.»

وی گفت این قانون جدید وزن بیشتری به بیشتری به «نماد یهودیت مثل پرچم و سرود ملی آن کشور» خواهد داد و «حقوق یهودیان و تنها یهودیان» را تضمین می کند تا بتوانند وارد این کشور شوند و در اسراییل اقامت گزینند.

اما قانون پر سر و صدای فعلی مخالفان زیادی از میان مقامات ارشد دولت نتانیاهو نیز داشت. تسیپی لیونی، وزیر دادگستری اسراییل، یهودا واینشتاین دادستان کل این کشور از جمله منتقدان جدی این لایحه هستند.

۵ وزیر دیگر از احزاب میانه‌رو اسراییل نیز به همراه لیونی مخالف چنین نام‌گذاری و تلقی از ویژگی دولت اسراییل هستند. گروه های حقوق بشری زیادی هم در اسراییل و هم در خارج این لایحه را لایحه ای تبعیض آمیز علیه اعراب و به صورت عموم علیه غیریهودیان مقیم این کشور خواندند.

وزارت امور خارجه فلسطین این قانون را «تبعیض آمیز» توصیف کرد و آن را اقدامی دیگر علیه فلسطینیان از سوی اسراییل خواند. وی از جامعه بین المللی درخواست کرد مخالفت خود با لایحه مذکور را اعلام کرده و برای جلوگیری از آن اقدام کنند.