فارغ التحصیلی 12500 دانشجو اعزامی از سوی خادم الحرمین الشرفین به آمریکا

فارغ التحصیلی ۱۲۵۰۰ دانشجو اعزامی از سوی خادم الحرمین الشرفین به آمریکا

روز یکشنبه (۲۵ مه)، شهر واشنگتن شاهد مراسم جشن فارغ التحصیلی هفتمین دوره دانشجویان اعزامی از سوی پادشاه عربستان سعودی، ملک عبدالله، بود. به همین منظور مراسم باشکوهی در هتل گیلورد واقع در منطقه نشنال هاربر برگزار شد تا از ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر فارغ التحصیل تقدیر به عمل آید؛ دانشجویانی که با تحصیل در رشته های مختلف، اینک با کوله باری از علم و دانش به میهن خود باز می گردند.

عادل الجبیر سفیر عربستان سعودی در آمریکا در این باره گفت: «این تعداد دانشجو به همراه خانواده و همراهان خود که بالغ بر ۱۱۲هزار می شوند، نمایندگان شایسته ای برای کشور خود در آمریکا هستند.»

سفیر عربستان پیش از مراسم به خبرنگاران گفت: «ملک عبدالله، خادم الحرمین الشریفین بر این باور استوار است که آینده مسیر علم و شکوفایی کشور و تحقق ثبات و پیشرفت تنها به دست فرزندان با علم و معرفت میهن تحقق یافتنی است. طرح اعزام دانشجو نیز به منظور بالابردن توانمندی کشور و در راستای ارتقا سطح علمی و تاسیس دانشگاه های بیشتر در داخل کشور انجام می پذیرد. بالاترین رتبه در جذب دانشجوی خارجی را کشور آمریکا در اختیار داشته و پس از آن بریتانیا، استرالیا، کانادا، ژاپن، هند، چین و فرانسه قرار دارند. در میان کشورهای عربی نیز مصر، اردن و امارات بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده اند.»

آقای جبیر افزود: «بیش از ۱۶۰ هزار دانشجوی سعودی در سراسر جهان وجود دارد که این حجم گسترده نشان از اهتمام خاص ملک عبدالله به شهروندان دارد. طرح اعزام دانشجو همزمان با طرح های توسعه مربوط به ارتقا سلامت، آموزش و زیرساخت ها در حال انجام است. دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله خود به عنوان بهترین نمونه در زمینه علم و تکنولوژی است و فارغ التحصیلان این دانشگاه از ابتدای تاسیس آن تاکنون بیش از ۲۵۰ اختراع را به ثبت رسانده که همگی موجب بهبود زندگی هموطنان و افزایش توانمندی کشور بوده و تضمینی برای آینده بهتر هستند.»

آقای جبیر همچنین با اشاره به برنامه ملک عبدالله برای ارتقا سطح آموزش از اختصاص ۸۰ میلیارد ریال برای بهبود سیستم آموزشی کشور خبر داد و افزود: «هدف ما آماده ساختن دانشجویان برای زندگی در دوران معاصر و قدرت مقابله با چالش های بازار کار است. هدف از بهبود سیستم آموزشی و فراهم آوردن عالی ترین امکانات تحصیلی ایجاد فرصتی برای ورود دانشجویان به بهترین دانشگاه ها و رسیدن به بالاترین رده های شغلی است.»

وی افزود: «تمامی کشورهای جهان به دنبال بهبود شیوه های آموزشی هستند و ما نیز موظف هستیم که از جدیدترین برنامه ها و پیشرفته ترین امکانات آموزشی بهره برده و دانش معلمان را نیز به روز کنیم، چرا که این روند موجب بالارفتن سطح علمی دانشجویان خواهد شد. برنامه ریزی و خط مشی کاری ما نیز باید فراگیر باشد و از دوران تحصیل ابتدایی تا دکترا را در برگیرد. ملک عبدالله خادم الحرمین الشرفین نیز برنامه ریزی تعلیمی جامع و بلند مدتی برای تمامی شهروندان سعودی در نظر دارند.»

سفیر عربستان سعودی با تقدیر از جدیت محصلان سعودی در کسب علم و دانش گفت: «میزان فارغ التحصیلی دانشجویان ما از دانشگاه های آمریکا صد در صد است که این امر نشان از جدیت دانش آموختگان و اشتیاق آنان برای کسب موفقیت دارد.» وی تاکید کرد: «رایزنی های فرهنگی ارتباط مستمری با دانشجویان دارند و به همین منظور ما ایالت متحده آمریکا را به چهار بخش تقسیم کرده و تعداد دانشجویان در هر منطقه را مشخص کرده ایم. ما از طریق کنسولگری ها با آنان در ارتباط هستیم و نام و آدرس تمامی آنها در اختیار ما است تا در صورت بروز هرگونه مشکل یا وقوع حادثه ای فورا یه آن رسیدگی کنیم. نظیر توفان سندی که رایزنی با پیگیری و تخلیه دانشجویان از مناطق آسیب دیده به سرعت کار اسکان آنان در مناطق دیگر را انجام داد، یا آتش سوزی های کالیفرنا که رایزنی با هشدار به هموطنان سعودی و تخلیه آنان از مناطقی که در معرض خطر آتش سوزی بودند اقدام به تخلیه آنان از این منطقه کرد.»

جبیر تاکید کرد که رایزنی فرهنگی عربستان سعودی در سفارت، از راه ارتباط با شرکت های آمریکایی برنامه ای برای آموزش دانشجویان و استخدام فارغ التحصیلان تدارک دیده است. به نحوی که دانش آموختگان به مدت یکسال برای کسب تجربه کاری و تطابق رشته تحصیلی خود با بازار کار در بزرگترین شرکت های آمریکایی مشغول به کار می شوند. رایزنی همچنین با برقراری ارتباط و تعامل میان دانشجویان مشغول به کار در شرکت های آمریکایی و دانشجویان طالب کار، امکان یافتن فرصت شغلی برای آنان در آمریکا را فراهم می آورد.

سفیر عربستان در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی میان دانشجویان اعزامی کنونی با سابق وجود دارد با توجه به اینکه خود ایشان نیز از دانشجویان سابق بوده اند، اظهار داشت: «طبیعتا تعداد اعزامی ها بسیار افزایش یافته است. در دوران تحصیل ما تعداد دانشجویان اعزامی ۲۰ هزار نفر بود که این تعداد در حال حاضر بسیار بیشتر از این ها است. امروز بسیاری از دانشجویان به دنبال تخصص های علمی هستند و با جدیت به دنبال رشته هایی می روند که فناوری اطلاعات و تکنولوژی های برتر در آن وجود دارد. در حالی که در گذشته تمرکز بیشتر بر علوم سیاسی و ادبیات بود. ارتباط میان رایزنی های فرهنگی و دانشجویان نیز کاملا تغییر کرده است. امروز ارتباط از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی صورت می گیرد، در حالی که پیشتر ارتباط تنها محدود به تلویزیون و نامه بود. گرچه گلایه ها و شکوه ها هنوز همانند گذشته بوده و بیشتر افراد از دوری خانواده و مشکل عادت کردن به زندگی در جامعه آمریکا گله مند هستند.»

آقای جبیر با تاکید بر احترام دولت آمریکا نسبت به اتباع سعودی به دلیل اینکه کم دردسرترین افراد هستند عنوان کرد: «این مایه افتخار است، چرا که اتباع سعودی شایسته ترین سفیران کشور خود هستند.» وی همچنین اشاره کرد که دانشجویان سعودی برای انجام نشست ها و مراسم اعیاد ملی و مذهبی خود و همچنین بهبود ارتباط و تعامل با جامعه آمریکا در ۲۵۰ باشگاه دانشجویی گردهم می آیند. سفیر عربستان در پایان به ماجرای زن و شوهری مسن آمریکایی که برای گرفتن ویزا به سفارت عربستان مراجعه کرده بودند، اشاره کرد و گفت: «زمانی که ما دلیل درخواست آنها برای سفر را جویا شدیم آن ها عنوان کردند که برای شرکت در مراسم عروسی پسرشان قصد سفر به عربستان را دارند. این زوج مسن با شرح ماجرا اظهار داشتند که یکی از دانشجویان سعودی که برای تحصیل در رشته زبان انگلیسی در خانه آنها اقامت داشته، در مدت اقامت خود رابطه عاطفی بسیار محکمی با آنان برقرار کرده به نحوی که آنها این دانشجو را به فرزندخواندگی پذیرفته اند و اکنون که وی ازدواج کرده است، آنقدر خوشحال هستند که می خواهند در مراسم جشن عروسی او حضور داشته باشند.»