حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران - عکس از ایسنا

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران – عکس از ایسنا

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه ایران درباره طرح تجزیه عراق به شدت هشدار داد و گفت که کشورش هرگز اجازه نخواهد داد این مساله تحقق یابد واین موضوع را به صراحت به دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرده است.

حسین امیر عبداللهیان روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، رهبران کردستان عراق را به “خویشتن داری” در این زمینه فرا خواند و تاکید آنها بر برگزاری همه پرسی استقلال را “شتابزده” دانست.

وی به حمایت نخست وزیر اسرائیل از استقلال کردستان عراق اشاره کرد و گفت که ایران مانع تحقق “رویاهای نتانیاهو” خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته پیش با اعلام حمایت از ایده استقلال کردستان عراق که به تازگی توسط مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق مطرح شده، گفت که تحقق این مساله زمینه ساز همکاری‌های گسترده‌تر با “نیروهای میانه‌رو” در منطقه خاورمیانه است.

امیرعبداللهیان در این مصاحبه همچنین با اشاره به روابط راهبردی تهران و بغداد گفت که «هرگونه تحول و اقدامی که ماهیت تروریستی و مداخله جویانه در عراق داشته باشد و بر امنیت این کشور تأثیر بگذارد، به طور طبیعی می‌تواند بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هم تأثیر داشته باشد.»

امیرعبداللهیان در همین حال تصریح کرده است که کشورش مشاور نظامی در عراق ندارد اما از کانال های ارتباطی «مشورت لازم به عراق داده می شود.»

امیرعبداللهیان درباره بعضی اخبار درباره حضور سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق گفت: بیان چنین اخباری با هدف خاصی دنبال می‌شود، و طراحان چنین اخباری می خواهند بگویند که دولتمردان عراق، ارتش، نیروهای مسلح، بسیج مردمی که در پی فتوای مهم مرجعیت مسلمانان در عراق در مبارزه با تروریسم صادر شده، توانایی مبارزه با این بحران را ندارند.

این مقام وزارت خارجه ایران از سوی دیگر گفت: «اگر مقامات رسمی عراق از ما درخواستی را برای خرید و یا واگذاری سلاح برای مبارزه با تروریسم داشته باشند، ما حتما در چارچوب حقوق بین الملل و قراردادهای شناخته شده متعارف دو جانبه، نسبت به آن اقدام خواهیم کرد.»

آقای امیرعبداللهیان همچنین گزارش ها مبنی بر اینکه ایران جنگنده های سوخو–۲۵ در اختیار عراق قرار داده است را تکذیب کرد.

در روزهای اول حملات داعش به موصل اخباری به صورت جسته و گریخته منتشر شد مبنی بر این که ایران حاضر شده هواپیماهای عراقی مستقر در ایران را به دولت عراق برگرداند اما آن خبرها خیلی سریع از روی میز برداشته شد و مقامات تهران هم این موضوع را تأیید نکردند.

نوری مالکی نخست وزیر عراق هفته پیش در گفتگو با «بی بی سی» گفته بود که عراق جنگنده های نوع «سوخو» را از روسیه و بلاروس خریداری کرده است و این جنگنده ها تا روزهای آینده با هدف استفاده از آنها علیه گروه داعش به عراق می رسند.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آنست که آقای امیرعبداللهیان روز دوشنبه به منظور رایزنی با مقامات کویت، عمان و امارات متحده عربی در خصوص تحولات منطقه و بحث درباره اوضاع عراق و سوریه، راهی این کشورها شده است.