عکس از ایرنا

عکس از ایرنا

نائب رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته است از زمان امضای توافقنامه موقت بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک در ماه نوامبر، هیچ تغییری در زمینه رفع تحریم ارائه سوخت به هواپیماهای ایران در فرودگاه های اروپا به وجود نیامده است.

به گزارش شبکه پرس تی وی، محمد خدا کرمی گفت که براساس تحریم های غرب علیه ایران، ۹ فرودگاه اروپایی از جمله فرودگاه هایی در آلمان، فرانسه و بریتانیا از سال دوهزار و ده میلادی ارائه ی سوخت به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده اند.

مقامات ایرانی می گویند این اقدام فرودگاه های اروپایی بر خلاف کنوانسیون شیکاگو است که بر اساس آن همه کشورهای عضو موظف به ارائه ی سوخت و خدمات به هواپیماهای مسافربری هستند.

به گفته این مقام هواپیمایی کشوری ایران، تعدادی از فرودگاه های اروپایی به این تعهدات عمل نکرده اند که نقض آشکار کنوانسیون شیکاگو است.

مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم هفته پیش گفته بود که مشکل در زمینه سوخت‌گیری هواپیماهای شرکت ایران‌ایر در کشورهای آلمان و هلند همچنان پابرجاست.

شاهرخ نوش‌آبادی با تکذیب خبر مربوط به لغو تحریم سوختی ایران‌ایر توسط کشورهای آلمان و هلند، گفت: «همچنان در این دو کشور با مشکل عدم تحویل سوخت مواجه هستیم و برای سوخت‌گیری از کشورهای ثالث استفاده می‌کنیم.»

بر اساس اخباری که اوایل هفته گذشته منتشر شده بود، آلمان و هلند به تازگی محدودیت‌ سوخت‌رسانی به ایرلاین‌های ایرانی را لغو کرده‌اند و تا چند روز آینده نیز فرانسه اقدام به تحویل سوخت به ایرلاین‌های ایرانی می‌کند.

محدودیت‌های سوخت‌رسانی به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی توسط اتحادیه اروپایی از اواسط سال۸۹ اعمال شد و کشورهای این قاره یکی پس از دیگری از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری کردند.

این موضوع باعث شده است هواپیماهای شرکت ایران ایر برای انجام پرواز رفت و برگشت به بسیاری مقاصد اروپایی ناچار باشند برای سوخت‌گیری ۱٫۵ساعت به سمت کشور ثالث (فرودگاه مینسک بلاروس) پرواز کنند و دوباره به کشور مقصد برای مسافرگیری پرواز کنند؛ پروازی که هزینه‌های هما را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.