محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - عکس از رویترز

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – عکس از رویترز

ششمین دور مذاکرات، پیش از پایان مهلت توافق موقت ایران و ۱+۵ در ۲۰ ژوییه با دیدار محمد جواد ظریف، وزیرخارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه مذاکره کننده، وارد ششمین روز خود شد.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، که روند مذاکرات هسته ای در هر مرحله و رایزنی ها به صورت خبرهای کوتاه در حساب توییتر شخصی خود منتشر می کند، اعلام کرد روند نگارش متن از سوی معاونان هیات های مذاکره کننده ایران و ۱+۵، توسط ظریف و اشتون به عنوان مسئولان دو گروه مذاکره کننده مورد ارزیابی قرار می گیرد.

شب گذشته عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای رایزنی در مورد متن توافق‌نامه جامع دیدار کرده بودند.

مان پیشتر اعلام کرده بود این دیدار سخت ولی سازنده بود و دارای شکلی کاری و عملی داشت. دیدار ظریف و اشتون برای بررسی پیشرف‌ها از پیش تعیین شده بود.

خبرگزاری آسوشیتد پرس امروز در خبری به نقل از دیپلمات های آگاه عمده اختلافات مذاکرات را میان ایارن و آمریکا ذکر کرد. دیپلمات های مذکور به سبب ذات محرمانه این مذاکرات خواستند نام و عنوانشان فاش نشود.

دیپلمات‌ها و کارشناسان مسایل هسته‌ای ایران می‌گویند اختلاف بین ایران و شش قدرت جهانی در گفت‌وگوها برای نگارش متن توافق‌نامه جامع بر سر تعداد سانتریفیوژها و مدت توافق است.

بر اساس گزارش آسوشیتد پرس، ایران و کشورهای ۵+۱ ایران آماده است محدودیت هایی را در ازای لغو کامل تحریم ها بپذیرد با این وجود غنی سازی اورانیوم خط قرمزی است که دو طرف هنوز بر سر آن بحث می کنند. ایران تاکید می کند با وجود آن هیچ برنامه ای برای دستیابی به سلاح هسته ای ندارد، اما مجوز داشتن ۵۰ هزار سانتریفیوژ را طلب می کند. ایران در حال حاضر ۲۰ هزار سانتریفیوژ دارد. به گفته مقامات ایرانی سانتریفیوژهای بیشتر برای تامین سوخت راکتورهای فعلی لازم هستند.

ایالات متحده موافق بخش بسیار کوچکی از این رقم است. بریتانیا، فرانسه و آلمان عمده پشتیبانان آمریکا هستند در حالی که چین و روسیه مایلند با هر توافقی که ایران و آمریکا به آن دست یابند، موافقت کنند.

در آغاز تازه‌ترین دور از مذاکرات، عباس عراقچی گفته بود «متنی برای نگارش آماده شده اما تقریبا در مورد تمام موارد مطروحه، اختلاف‌نظرهایی داریم و برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها هنوز خیلی کار داریم و به جلسات متعددی نیاز است تا روی مفاهیم به توافق برسیم و بتوانیم آن را روی کاغذ بیاویم.»

مهلت توافق‌نامه موقت اتمی پایان تیر ماه به پایان می‌رسد.

طی روزهای آینده نمایندگان طرف‌ها فرصت دارند به توافق برسند یا – به گفته معاون وزیر خارجه ایران – زمان مذاکرات را تمدید کنند یا پایان آن را اعلام کنند.