دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته ای در وین - عکس از خبرگزاری فرانسه

دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته ای در وین – عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ روزهای سخت و حساسی را می گذراند، وزیر خارجه ایران که در وین به سر می برد گفته است که طرف های مذاکره کننده می توانند تا پایان مهلت توافق موقت هسته ای «تاریخ ساز» شوند.

محمد جواد ظریف روز یکشنبه در توییتر خود نوشت: «می‌توانیم تا یکشنبه آینده همین موقع تاریخ‌ساز شویم. اعتماد مسیری دوطرفه است. برای رسیدن به توافق، نگرانی همه طرف‌ها باید لحاظ شود.»

وزیر خارجه ایران روز یکشنبه با جان کری همتای آمریکایی اش هم ملاقات کرد. مهم ترین نکته ای که وی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت این بود که هدف این گفتگوها یافتن «راه‌حلی مبتکرانه» برای رفع موانع و «کاهش اختلافات» بوده است.

وی همچنین گفت که گفتگوها با وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه هم ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری ها، آقای ظریف با اشاره به اینکه در گفتگوهای روز یکشنبه تا حدی پیشرفت به وجود آمده است، گفت: «تیم ما آماده است که طی ۷ روز باقیمانده با تمام سرعت کار کند تا به توافقی که همه می‌خواهیم برسیم.»

ظریف همچنین گفت: «هفته سختی پیش روی ماست و باید همگی به جای تعیین خط قرمز کار کنیم.»

در این میان یک عضو هیات مذاکره کننده ایرانی بعضی اخبار را مبنی بر درخواست این هیات برای توقف مذاکرات هسته ای در شب های قدر تکذیب کرد و گفت هیات ایرانی چنین درخواستی را در مذاکرات وین ۶ مطرح نکرده است.

این عضو تیم مذاکره کننده ایران به خبرگزاری ایرنا گفت که مراسم احیای شبهای قدر «هیچگونه تعارضی با زمان تشکیل جلسات سیاسی، فنی و کارشناسی هیات ندارد.»

بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک تلویزیون سراسری ایران روز یکشنبه اعلام کرده بود که هیات مذاکره کننده ایرانی خواستار توقف موقت گفتگوهای هسته ای به مناسبت شب های قدر شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه در وین محل برگزاری ششمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۱+۵ و جان کری، همتای آمریکایی‌اش دیدار کرد.

گفتنی است که آقای کری روز یکشنبه، در هنگام ورود به وین از وجود شکاف عمیق در گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ خبرداده بود.

او به خبرنگاران گفت: «ما اختلاف‌های بسیار عمیقی داریم. باید ببینیم آیا می‌توانیم پیشرفتی داشته باشیم… آنچه برای ما حیاتی است این است که مطمئن شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و برنامه اتمی‌شان صلح‌آمیز خواهد بود.»

در این میان، حضور حسین فریدون، دستیار ویژه و برادر رییس جمهور ایران در جلسات مذاکرات هسته ای نیز توجه و واکنش بعضی رسانه ها را بر انگیخته است.

یکی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران گفته است که آقای فریدون به درخواست آقای ظریف به وین سفر کرده تا گزارش این دور از مذاکرات را به اطلاع حسن روحانی برساند زیرا با توجه به فشردگی مذاکرات، آقای ظریف امکان سفر به تهران و ارائه گزارش به رییس جمهوری را نداشته است.

اما روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که سفر آقای فریدون نشان دهنده “پیچیدگی” مذاکرات است و او حامل راهکارهایی است که رییس جمهور ایران برای رفع موانع در نظر گرفته است.

از سوی دیگر، در حالی که با توجه به حساسیت این مذاکرات بازار گمانه زنی درباره آن هم داغ شده است، روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای نوشته است که اگر مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا با شکست رو‌به‌رو شود، این موضوع، گزینه حمله نظامی را بار دیگر پررنگ خواهد کرد و باعث شکست همان ائتلاف جهانی می‌شود که ایران را سر میز مذاکرات آورد.

واشنگتن پست همچنین نوشته است که اگر ائتلافی که آمریکا برای آوردن ایران به سر میز مذکرات ایجاد کرده است، شکست بخورد، ایران می‌تواند روابط سیاسی و تجاری خود را با روسیه، چین و کشورهای اروپای غربی گسترش دهد.

اما روزنامه گاردین چاپ لندن با اشاره به نگرانی‌ها درباره احتمال دست نیافتن به توافق پیش از مهلت تعیین شده در بیستم ژوئیه نوشته است که مقامات آمریکایی حاضر نیستند درباره گزینه تمدید مذاکرات تا چند ماه دیگر گفتگو کنند با وجود این، هنوز بین مواضع ایرانی ها با مواضع شش کشوری که نماینده جامعه بین المللی هستند، فاصله زیادی وجود دارد.

به نوشته این روزنامه، بسیاری معتقدند اگر هم تمدیدی صورت بگیرد، کمتر از سه ماه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران روز دوشنبه با اشاره به روند مذاکرات ایران و ۱+۵ و با بیان این نکته که «مذاکرات هسته‌ای به نقطه حساسی رسیده است»، گفت: اگر سیاست کشورهای ۱+۵ امتیازخواهی نباشد و انصاف در گفتگوها حاکم باشد، به نتیجه خواهیم رسید که به نفع ایران و همه کشورهاست.