مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای - وین - عکس از خبرگزاری فرانسه

مقر آژانس بین المللی انرژی هسته ای – وین – عکس از خبرگزاری فرانسه

در آستانه دور سوم مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ که موضوع آن بحث درباره گام پایانی توافقنامه ژنو است، هیئت های کارشناسی طرف های مذاکره کننده از روز پنج شنبه دیدار خواهند کرد.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران ریاست هیئت ایرانی شرکت کننده در این مذاکرات سه روزه را که در وین پایتخت اتریش برگزار می شود، بر عهده خواهد داشت.

نتایج این گفت‌وگوها به اطلاع مقامات عالیرتبه پایتخت می‌رسد تا پس از بررسی در مذاکرات ۱۹ و ۲۰ فروردین‌ماه که با حضور معاونان وزیران خارجه گروه ۱+۵ و ظریف و اشتون برگزار می‌شود، درباره آن بحث شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در اواخر اسفندماه سال ۹۲ و در پایان گفتگوهای اخیر هسته ای گفته بود که در مذاکرات کارشناسی، کارشناسان و متخصصان طرف های مذاکره، درباره جزئیات موضوعاتی که به آنها واگذار شده بحث و گفت‌وگو ‌می‌کنند.

محمدجواد ظریف درباره مباحثی که قرار است در دور سوم مذاکرات وین به آنها پرداخته شود، گفته است: «موضوعاتی که باقی مانده، یکی بحث دسترسی ایران به فناوری، بازار تجارت و منابع بانکی است. بحث دیگر نحوه نظارت و بازرسی است که هنوز وارد جزییات آن نشدیم. بحث دیگر موضوع زمان دوره نهایی است که دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه بوده و هنوز وارد این بحث نشدیم. ممکن است موضوعات دیگری هم باشد که از بحث های مذاکرات وین باقی مانده است. هدف این است موضوع هسته‌ای ایران به موضوع عادی تبدیل شود مثل هر عضو عادی ان پی اتی. اینها موضوعاتی است که باید در جلسه بعدی درباره آن بحث کنیم تا وارد نگارش شویم.»

وزیر خارجه ایران همچنین به خبرگزاری ها گفته بود که کشورش در این مذاکرات فقط درباره موضوعات هسته ای صحبت می کند و از وارد شدن به موضوعات دیگر از جمله مباحث مربوط به موشک ها خودداری می کند.

در دومین دور مذاکرات وین درباره گام پایانی توافقنامه ژنو که ۲۷ و ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۲ در شهر وین برگزار شد به مباحثی چون همکاری‌های بین‌المللی در زمینه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، غنی سازی، رآکتور تحقیقاتی اراک و تحریم‌ها پرداخته شد.

ایران و ۱+۵ تاکنون درباره راه‌حلی جامع در چارچوب توافق ژنو در چند دور گفت‌وگوهایی کرده‌اند اما هنوز دو طرف وارد مرحله تنظیم و تدوین متن توافق نهایی نشده‌اند.

گفته می شود دو طرف انتظار دارند بتوانند این دور از مذاکرات وین بر سر جزییات به به درک و تفاهم مشترک برسند.

در مجموع بحث ها درباره موضوعات غنی‌سازی راکتور اراک و همکاری‌های هسته‌ای و نیز لغو تحریم‌ها علیه ایران ادامه دارد و طرفین تلاش می کنند به درک مشترکی از دیدگاه‌ها و مواضع یکدیگر برسند.

آخرین دور از مذاکرات ایران۱+۵ در روزه‌های پایانی سال ۱۳۹۲ – ۲۷ تا ۲۸ اسفند در وین برگزار شد.