خشونت در مقابل کنسولگری ایران در هرات - عکس از بی بی سی

خشونت در مقابل کنسولگری ایران در هرات – عکس از بی بی سی

گروهی از معترضان افغانی ساعت ۸ صبح امروز به وقت محلی مقابل ساختمان کنسولگری ایران در هرات تظاهرات کردند که منجر به خشونت شد. به گزارش پرس تی وی در درگیری بین معترضان و پلیس افغان دست کم یک نفر کشته و ۵ نفر زخمی شدند این در حالی است که برخی رسانه های محلی در گزارش های خود تعداد کشته شدگان را دو نفر و تعداد مجروحان را ۴ تن اعلام کرده اند.

«عبدل الرئوف احمدی» سخنگوی پلیس هرات اعلام کرد: معترضان افرادی بودند که برای ویزای ایران اقدام کرده بودند و به روند کند صدور ویزا اعتراض داشتند.

وی افزود: پلیس امنیتی افغانستان سعی داشت تا معترضان را به عقب براند که این مسئله سبب ایجاد خشونت و درگیری بین گروه معترض و نیروهای امنیتی شد.

تظاهرات در مقابل کنسولگری ایران در هرات- عکس از بی بی سی

تظاهرات در مقابل کنسولگری ایران در هرات- عکس از بی بی سی

به گزارش پرس تی وی، «عبدالحمید حمید» مسئول امنیت فرماندهی پلیس هرات گفت: در میان معترضان افراد آشوبگر جا گرفته بودند و پلیس به خاطر جلوگیری از تخریب مغازه ها، مجبور به مداخله شد. پلیس برای پراکنده کردن معترضان، شلیک هوایی کرد.

پلیس افغانستان نیز اعلام کرد: تعدادی از افراد معترض، با سنگ و چوب به سربازان حمله کردند. در این درگیری تعدادی از مغازه‌های واقع در نزدیکی کنسولگری ایران، خسارت مالی دیده اند.

خبرگزاری فارس به نقل از شاهدان حاضر می گوید: ” ۵۰۰ تن از افرادی که مدعی بودند پول ویزای کار آنان که نزد کنسولگری ایران بصورت ودیعه پرداخت شده بود به متقاضیان پس داده نشده با تجمع در مقابل ساختمان ولایتی در هرات خواستار رسیدگی به موضوع شدند و هنگامی که با بی ‌توجهی مقامات محلی رو‌برو شدند با همراهی تعدادی آشوبگر به کنسولگری ایران در هرات حمله کردند که در این حمله به این کنسولگری خسارات زیادی وارد شد”.

تظاهرات در مقابل کنسولگری ایران در هرات- عکس از بی بی سی

تظاهرات در مقابل کنسولگری ایران در هرات- عکس از بی بی سی

همچنین خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه در سرکنسولگری ایران در هرات نوشت: “از ساعت ۸ صبح امروز عده ای پس از تجمع در مقابل ساختمان استانداری هرات به سمت کنسولگری ایران حرکت کرده و با چوب و آجر، سنگ و سایر ادواتی که در دست داشتند به کنسولگری حمله کردند و خسارت های جدی به سرکنسولگری ایران وارد آوردند”.

این مقام آگاه درباره دلیل این حمله به سرکنسولگری ایران در هرات گفت: “حمله کنندگان خود اعلام می کردند که این اقدام به دلیل سیاست های ویزایی ایران است و آنها می خواهند که برای ورود به ایران ویزا دریافت کنند”.

«سید هادی غفوری» مسئول مطبوعاتی سرکنسولگری ایران به فارس گفت: طرح پرداخت پول ضمانت کارگران افغان بازگشتی از ایران مطابق برنامه ادامه دارد و روزانه سرکنسولگری پذیرای ۱۰۰ نفر برای انجام این امر است، اما امروز در حین ادامه اجرای طرح که بیش از ۳۰ نفر کارهایشان انجام شده بود، حمله صورت گرفت که منجر به کشته و زخمی شدن مردم و نیروهای امنیتی افغان شد.
وی افزود: “حمله‌کنندگان خسارت‌های زیادی به نمای بیرونی ساختمان کنسولگری ایران وارد کرده‌اند ولی کارمندان این نمایندگی در سلامتی کامل هستند”.
طرح صدور ویزای کار توسط ایران به کارگران افغان از ۲ سال پیش آغاز شده و در این طرح افراد با پرداخت ۴۰۰ دلار وجه نقد به بانک ایرانی– افغانی به عنوان ضمانت، با گذرنامه افغانستان ویزای کار یک‌ ساله دریافت می‌کنند. مهاجران در صورت بازگشت، وجه ضمانت خود را می توانند دریافت کنند.