اتهامات بین المللی به اسد مبنی بر استفاده از «گرسنگی» به عنوان وسیله ای برای تهدید

نیروهای تیپ زرهی 65 یا «کلاه سبزها» که منابع ایرانی مشارکت آن ها در «مأموریت مشاوره ای» در نبردهای سوریه را تأکید کردند – عکس از پایگاه ایرانی مشرق

نیروهای تیپ زرهی ۶۵ یا «کلاه سبزها» که منابع ایرانی مشارکت آن ها در «مأموریت مشاوره ای» در نبردهای سوریه را تأکید کردند – عکس از پایگاه ایرانی مشرق

ایران روز گذشته برای اولین بار فاش کرد که نیروهای ویژه وابسته به ارتش این کشور در نبردهای سوریه در کنار رژیم این کشور شرکت دارند.  سرتیپ علی آراسته معاون هماهنگی نیروهای زمینی فرمانده ارتش ایران برای خبرگزاری «تسنیم» وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران تأکید کرد نیروهای «کوماندو» از «تیپ زرهی ۶۵» در نبردهای سوریه وظایف مشاوره دارند.

خبرهای ارسال تعداد بیشتر مبارزان ایرانی به سوریه همزمان با کشته شدن هفت تن از «سپاه پاسداران» در نبردهای حلب، و کشته شدن نزدیک به پنجاه افغانی از شبه نظامیانی است که در کنار نظام سوریه می جنگند و ایران بر آن ها نظارت دارد.

در همین راستا، خسارت های «حزب الله» لبنان در سوریه اخیراٌ به علت مشارت در نبردهای حومه جنوبی حلب و حومه شرقی حمص افزایش یافت. دیده بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن ۱۲ تن از عناصر «حزب الله» در پی حمله «جبهه النصره» به شهرک العیس خبر داد. این در حالی است که اطلاعات ضد و نقیضی درباره کشته شدن دو تن از فرماندهان آن وجود دارد که یکی از آن ها ابو جعفر مؤسس شاخه سوری «حزب الله» در شهرک القریتین است.

از سوی دیگر، سازمان های حقوقی از دنباله روی نظام بشار اسد از سیاست گرسنگی دادن مناطق تحت محاصره به منظور تهدید آن ها انتقاد کردند.  مؤسسه حقوقی «هیومن رایتس واچ» نظام را به مانع تراشی برای رساندن مواد غذایی و کمک های پزشکی به مناطق محاصره سوریه و عدم پایبندی به تعهدات خود متهم کرد. این مؤسسه از «تاکتیک گرسنگی مستمر که نظام بشار اسد در مناطق اطراف دمشق به کار می برد، و توجیه حذف داروهای ضروری از کاروان کمک ها» انتقاد کرد. سازمان ملل متحد نیز از او خواست تا به سازمان های بشردوستانه برای ورود به مناطق بی طرف غوطه شرقی و داریا اجازه دهد.

ندیم حوری معاون مدیر اجرایی بخش خاورمیانه در «هیومن رایتس واچ» گفت: «دولت سوریه باید از بکارگیری کمک ها به عنوان وسیله ای برای فشار دست بردارد و فوراً اجازه ارسال آن ها به محاصره شدگان را بدهد».