نخست‌وزیر عراق: منشأ بیشتر انفجارهای نینوا اقتصادی و سیاسی است نه داعشی

بغداد: حمزه مصطفی

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق اعلام کرد داعش مسئول حملاتی که اخیرا در استان نینوا اتفاق افتاد و خسارت‌های مالی و جانی به همراه داشت، نیست.
به گزارش «الشرق الاوسط»، وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در دور روز گذشته عنوان کرد بیشتر انفجارها دلایل اقتصادی و سیاسی داشتند تا داعشی.
وی به تعطیلی دفاتر اقتصادی در نینوا اشاره کرد و هدف از آن را تمایل شدید همه برای حل این مشکل و حفظ امنیت عمومی عنوان کرد.
از سوی دیگر، استاندار سابق نینوا که یکی از رهبران حزب «للعراق متحدون» است، عنوان کرد تعدادی از رهبران نظامی، نمایندگان مجلس این استان و رهبر عملیات نینوا به عبدالمهدی که فرمانده کل نیروهای مسلح است اطلاع دادند حملات اخیر از جانب گروهی حمایت شده از سوی افرادی بانفوذ در ارتش یا برخی نظامیان با هدف باج‌گیری است.
النجیفی همچنین عنوان کرد این به معنی عدم وجود خطر داعش برای این مناطق و دیگر مناطق نیست اما این اطراف از وضعیت کنونی برای باج‌گیری استفاده می‌کنند.
وی در ادامه اظهار کرد شرایطی که در سال ۲۰۱۴ باعث به وجود آمدن داعش شد مجدداً در حال شکل‌گیری است و هم‌اکنون به جای سیستم امنیتی فاسد طرف های بانفوذ و فاسد وجود دارند که داعش از این وضعیت استفاده کرده و سعی در فعال کردن باندهای خود دارد.
در همین رابطه، هشام الهاشمی کارشناس امنیتی نیز تأکید کرد حملاتی که در مرکز موصل اتفاق افتاد از جانب داعش نبود.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد بعد از بررسی دقیق اطلاعاتی کاشف به عمل آمد گروهی از اطلاعات و الحشد العشایری دست به باج‌گیری از شهروندان زده و در صورت امتناع آنها از پرداخت اموال با قراردادن ماشین منفجره در کنار خانه‌هایشان یا صدور مجوز دستگیری برایشان، آنها را تهدید می‌کنند.
وی در خصوص خطرات داعش عنوان کرد این خطر همچنان پابرجا بوده چه از طریق فساد چه از طریق تروریست؛ بنابراین باید استراتژی جدید برای مقابله با آنها ترسیم شود.
اما حاکم الزاملی رئیس سابق کمیته امنیت و دفاع پارلمان اظهار کرد تمام اظهارات عبدالمهدی درست نبوده اما در خصوص باج‌گیری درست گفته‌است.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» تأکید کرد باید از خطرات این گروهک کاسته شود حتی اگر عده‌ای با نام او باج‌گیری می‌کنند؛ چرا که این گروهک شروع به تقویت حضور خود در موصل و صحرای انبار تا مرزهای سوریه کرده‌است.