سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه با استناد به منابع مستند از عضوگیری بیش از ۲۰۰۰ نیروی سوری توسط تشکیلات نظامی ایران در سوریه خبر داد. اغلب این افراد از استان دیر الزور هستند و به طور داوطلبانه به این تشکیلات پیوسته اند. منابع این نهاد حقوق بشری گفته اند که گروه های نظامی ایرانی مستقر در سوریه به حمایت مستقیم مالی و نظامی و لجستیکی  این ۲۰۰۰ نیرو می پردازند.

به گفته این منابع، پیکارجویان این گروه دو هزار نفره از ایران حقوق می گیرند. این افراد با توجه به مقام و منصب و سابقه فعالیت از ۴۸ هزار تا ۷۵ هزار لیره سوری حقوق می گیرند. این در حالیست که فعالیت های ایران برای جذب نیروی بیشتر در سوریه ادامه دارد. تشکیلات نظامی ایران در سوریه، گاهگاهی مورد هدف حمله های اسرائیل یا ائتلاف بین المللی قرار می گیرند. ایران به دنبال افزایش نفوذ نظامی در سوریه از طریق اعزام نیروهای سپاه یا شبه نظامیان لبنانی و عراقی و افغانی و ایرانی و آسیایی به این کشور است. ایران در حال راه اندازی تشکیلات نظامی جدیدی است که تحت نظر مستقیم نیروهای ایرانی قرار دارد. این تشکیلات از پیکارجویان سوری تشکیل شده که مستقل از حکومت و نیروهای نظامی سوریه بوده و از نیروهای ایرانی دستور می گیرند و در کنار آنها می جنگند.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه خاطر نشان کرد که نیروهای نظامی ایرانی و گروه های شبه نظامی ایرانی و افغانی و آسیایی و عراقی و حزب الله لبنان از مواضع نظامی خود در سوریه خارج نشده اند و این گروه ها هنوز در پایگاه های نظامی در اغلب مناطق سوریه از جمله الکسوه و حومه جنوب غربی دمشق و حومه جنوبی حلب و حومه شهرهای نبل و الزهرا در حومه حلب شمالی و حومه شرقی ادلب و حومه های شمالی و جنوبی حماه و سهل الغاب در حومه شمال غربی حماه و القلمون و دشت الزبدانی و حومه جنوب غربی حمص و البوکمال و بادیه حمص و دیر الزور مستقر هستند.

این سازمان به آمار تقریبی نیروهای ایرانی و شبه نظامیان لبنانی و عراقی و افغانی و ایرانی و آسیایی وابسته به حکومت ایران دست پیدا کرد و شمار آنها را بیش از ۳۲ هزار نیروی غیر سوری اعلام کرد. دیده بان حقوق بشر سوریه گفت دستکم ۷۸۰۶ مورد ثبت شده از نیروهای غیر سوری وابسته به سپاه و شبه نظامیان افغانی و عراقی و آسیایی کشته شده اند. دستکم ۱۶۴۹نفر از نیروهای حزب الله لبنان کشته شده اند.