نوشیروان مصطفى (راست) و برهم صالح - عکس از الشرق الاوسط

نوشیروان مصطفى (راست) و برهم صالح – عکس از الشرق الاوسط

اربیل – الشرق الاوسط: حزب دموکرات کردستان که رهبری آن را مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان به عهده دارد، اعلام کرد “نوشیروان مصطفی”، دبیرکل جنبش تغییر را بر “برهم صالح” معاون اول دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان برای نامزدی ریاست جمهوری عراق ترجیح می دهد.

جلال طالبانی رییس جمهور کنونی عراق رهبری اتحادیه میهنی را به عهده دارد.

جعفر ایمینکی، سخنگوی رسمی حزب دموکرات کردستان ونایب رییس مجلس کردستان در گفتگویی با تلویزیون “روداو” – نزدیک به نیچروان بارزانی رییس اقلیم – گفت: اگر از حزبش بخواهند میان نوشیروان مصطفی و برهم صالح برای تصدی منصب ریاست جمهوری عراق یکی را برگزیند، نوشیروان مصطفی را برخواهد گزید.

وی تصریح کرد: «هردو از شایستگی و توان لازم برخوردارند ولی ما نوشیروان مصطفی را برخواهیم گزید».

ایمینکی در ادامه گفت: «برهم صالح و نوشیروان مصطفی از شخصیت های شایسته برای دستیابی به این منصب هستند، ولی ما مصطفی را برای دستیابی به سمت ریاست جمهوری ترجیح می دهیم.»

از سوی دیگر، شماری از زنان فعال کرد، از مسوولان سیاسی کردستان عراق خواستند تا نقش زنان در اقلیم، به ویژه در قوه مجریه را افزایش دهند. این زنان در “سمینار منطقه ای مشارکت زنان در مراکز تصمیم گیری” شرکت کرده بودند که دیروز با شرکت بیش از هفتاد سازمان از نهادهای مدنی برگزار شد. فعالان زن شرکت کننده، به بی توجهی نسبت به زنان در کوشش های مربوط به تشکیل حکومت آینده اقلیم کردستان اشاره کردند.

گلنار سعد عبدالله از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق این سمینار را آخرین موقعیت فعالان زن کرد در فعال کردن نقش زنان در مراکز تصمیم گیری در اقلیم کردستان عراق دانست و تاکید کرد که برگزاری این سمینار هنگامی صورت می گیرد که زنان احساس می کنند برای آنان در تشکیل کابینه هشتم دولت اقلیم کردستان عراق نقشی قایل نشده اند.

وی در ادامه گفت، نسبت مشارکت زنان در دیگر منصب های دولتی، بسیار اندک است و از دولت هشتم اقلیم کردستان خواست تا میان مشارکت زنان و مردان در قوه مجریه، تعادل برقرار سازد.

شورای عالی امور زنان کردستان نیز از رهبران سیاسی اقلیم کردستان عراق خواست تا حضور عادلانه زنان در قوه مجریه را محقق سازد. بخشان زنگنه دبیرکل این شورا طی گفتگویی با “الشرق الاوسط” اظهار داشت: «ما خواستار حضور عادلانه زنان در کابینه دولت هشتم هستیم تا وعده های احزاب سیاسی در باره زنان در دوره تبلیغات انتخاباتی در برنامه دولت آینده منعکس شود».

او بر اهمیت وجود شماری از زنان در دولت که متناسب با نسبت حضور زنان کرد در پارلمان کردستان باشد، تاکید کرد وگفت که نسبت کنونی با شمار زنان در اقلیم کردستان عراق تناسبی ندارد.

هم چنین هیمن رمزی، زن فعال ترکمن به “الشرق الاوسط” گفت: «این سمینار همه زنان فعال در اقلیم کردستان عراق و از همه قومیت ها و فرقه های مذهبی مختلف را در برگرفت تا درباره مشارکت زنان در تصمیم گیری سیاسی بحث و گفتگو کنند. ما توصیه های این سمینار را به ریاست اقلیم کردستان ارایه خواهیم کرد تا مورد تصویب قرار گیرد و در برنامه های کاری همه احزاب سیاسی اقلیم کردستان قرار گیرد».