واپس کشیدگی داعش
تحلیل گران: سازمان داعش قدرت کسب عضو جدید را از دست داده است
القاهره: ولید عبدالرحمن
شاخص تروریست و گروه های افراطی که از سوی «دیدبان فتاوای تکفیری و آراء افراطی» تابع اتاق فتوا مصر رصد می شود، نشان می دهد که حجم عملیات تروریستی سازمان داعش در طی یک هفته گذشته روبه کاهش گذاشت. در این یک هفته این سازمان تنها عملیات تروریستی مختصری را در سوریه و عراق و نیجریه به وسیله گروه بوکو حرام انجام داد. این عملیات نشان می دهد که هدف سازمان داعش کشتار مردم بوده و برخلاف عملیات گذشته که با هدف اصابت افراد و اماکن نظامی صورت می گرفت در این عملیات هدف مردم عادی بودند. دلیل این مساله را می توان چنین بیان کرد که تلاش برای هدف قراردادن مردم عادی از سهولت بیشتری در مقایسه با اماکن نظامی برخودار است، و سازمان داعش در نظر دارد تا با چنین عملیاتی حالتی از بی ثباتی امنیتی در کشورهای محل عملیات ایجاد کند.
گزارش اتاق فتوای مصر حاکی از آن است که در طی ۲۳ عملیات تروریستی که در ۸ منطقه مختلف اجرا شد سوریه در مرکز نخست وقوع این عملیات جای گرفت. این حوادث نشان می دهد که شیوه سازمان در اجرای این عملیات استفاده از دستگاه انفجاری بود. گروه های اجرایی این اعمال تروریستی گروهایی مانند «جیش الاسلام» و «هیات تحریر شام» و «داعش» بودند. تحلیل گرانی که این گزارش را تهیه کردند بر این عقیده اند که این جماعت های افراطی تلاش می کنند بار دیگر به عرصه فعالیت در سوریه بازگردند. به ویژه اینکه تلاش های اخیر صورت گرفته برای برون رفت از وضع کنونی سوریه به ویژه در ادلب مورد قبول آنها نبود و آنان هر گونه تلاشی را برای پایان دادن به اوضاع کنونی سوری به ضرر خود می دانند.
از سوی دیگر این گزارش نشان می دهد که عراق در رتبه دوم انجام عملیات تروریسی قرار دارد که طی یک هفته ۴ عملیات تروریستی در آن صورت گرفت که داعش مسول یکی از آنها بود و ۳عملیات دیگر توسط گروهای ناشناس انجام گرفت. به هرحال این مساله نشان می دهد که حضور داعش در عراق کم رنگ شده است.
اما کشور افغانستان به عنوان سومین کشوری بود که این گزارش بدان می پردازد ودرمرحله آخر پاکستان قرار می گیرد. نکته قابل توجه این است که در این کشورها جنبش طالبان از لحاظ درصد عملیات انجام شده با ۱۹ درصد در رتبه نخست بود و داعش با ۱۴ درصد در رتبه دوم.
از سوی دیگر سازمان فارق التحصیلان الازهر در القاهره که ریاست آن بر عهده شیخ الازهر احمد الطیب است حملات شدیدی را بر عیله داعش به راه انداخت و عناصر این سازمان را «خبیث» و «موش کور» توصیف کرده است که تمام تلاش آنان متوجه سلب آسایش مردم و ویران کردن مساجد و کنایس و خانه ها است تا پس از بیرون آمدن از کور آشیانه خود در تاریکی بار دیگر با ویرانی و کشتار به آشیانه های خود بازگردند. این سازمان در گزارش دیروز خود بیان کرد که «سازمان داعش فریبایی گذاری خود بر جوانان و یارگیری جدید را از دست داد و دیگر نمی تواند مانند گذشته جوانان را از اقصا نقاط عالم به عضویت خود درآورد زیرا شکست های پی در پی آن در سوریه و عراق و در سینا توسط ارتش مصر توانایی اقدام را از آن گرفته است».
گزارش سازمان فارق التحصیلان الازهر می افزاید: «جماعت تروریستی منحرف از راه راست شریعت همچنان بر ضد اسلام و مسلمانان دروغ پردازی می کنند و می پندارند اسلام صحیح را آنان به غیر از همه مسلمانان درک می کنند». این سازمان می افزاید « نحوه تعامل داعش با مردمی که به وسایل مسالمت آمیز برای بهبودی بحران ها ایمان دارند نشان دهنده خلل فکری بنیاد این سازمان است و نشانه از عدم فهم آنان از دینی است که بر اساس رحمت و محبت بنیاد شده است».