«نیروهای لبنانی» علیرغم متضررشدن، در دولت آینده لبنان مشارکت می‌کند

بیروت: کارولین عاکوم

با حل اختلافات، موعد تشکیل دولت لبنان نزدیک شده‌است، خصوصاً بعد از اینکه حزب «نیروهای لبنانی» با پیشنهادی که به آن داده‌شد، موافقت کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، تنها مشکل باقیمانده، مشکل سنی‌های «۸ مارس» است که حزب الله اصرار دارد یک پست وزارتی به آنها اختصاص داده‌شود.
قرار است بعد از آخرین مذاکرات، امروز رفیق الحریری فهرست نهایی کابینه وزراء را تقدیم میشل عون رئیس جمهور لبنان کند.
از سوی دیگر، نبیه بری رئیس پارلمان لبنان با تاکید بر نزدیک بودن تشکیل دولت وحدت ملی گفت: «در اصل، امروز (روز گذشته) باید اتفاقی بیفتد».
آن‌طور که انتظار می‌رفت، بعد از ظهر نبیه بری با ملحم الریاشی دیدار داشت و فهرست وزیران حزب «نیروهای لبنانی» را تقدیم وی کرده و اعلام کرد الحریری طی تماس تلفنی از جعجع به خاطر تلاش‌های وی در جهت تسهیل تشکیل دولت تشکر کرد.
بر اساس گزارش‌های شبکه «lbc» حزب‌الله همچنان بر سهم داشتن سنی‌های «۸ مارس» اصرار داشته و تا زمان تخصیص سهمی به آنها فهرست وزیران خود را تحویل نخواهد داد.
حزب‌الله در این باره عنوان کرده‌است: کسی که چند ماه صبر کرده می‌تواند چند روز دیگر هم صبر کند.
منابع مطلع از مذاکرات تاکید کردند که مشکل سنی‌ها با دیدار الحریری و میشل عون برطرف خواهدشد.
آنها برای الشرق الاوسط توضیح دادند که اگر توافقی در این خصوص صورت نگیرد مشکل پیچیده خواهد شد، بنابراین «الحریری و عون در دیدار منتظره خود، در خصوص راه‌حلی برای این موضوع به توافق خواهندرسید».
از سوی دیگر، رهبران حزب «جریان آینده» با توصیف سهم دادن به سنی‌های «۸ مارس» به عنوان مشکل مخالفت کرده و در این‌باره به سخنان الحریری اشاره می‌کنند که گفته‌بود در اصل مشکلی وجود ندارد.
آنها در گفتگو با الشرق الاوسط عنوان کردند: «این موضوع فقط در رسانه‌ها مطرح شده‌است و اشاره کردن رسانه‌ها به اینکه برخی به آن اصرار کرده و یا برخی دیگر با سهم بخشی به سنی‌های «۸ مارس» مخالف هستند همه من بابِ داغ کردن موضوع است».
این منابع همچنین افزودند: «اگر کسی بخواهد آنها را راضی کند از سهم خودش به آنها ببخشد نه اینکه از سهم نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه به آنها ببخشد».
جعجع عنوان کرده‌بود حزب «(الجمهوریه القویه) بر اساس آخرین پیشنهاد در راستای فعالیت درون دولتی برای تحقق اهداف خود که به خاطر آنها برای پارلمان کاندیدا شدیم، تصمیم به وارد شدن در دولت آینده گرفت».
وی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «از سه روز گذشته آخرین پیشنهاد برای مشارکت در دولت به دست ما رسید که این پیشنهاد عبارت است از ۴ پست وزارتی که معاون رئیس جمهور، وزیر کار، وزیر امور اجتماعی و وزیر فرهنگ هستند و ما شروع به بررسی موضوع کردیم».
وی با شمردن سهم دیگر احزاب و مقایسه آن با سهم «نیروهای لبنانی» گفت: «اگر می‌خواستیم جواب ظلمی که در حق حزب نیروهای لبنانی در مقایسه با دیگر احزاب شده‌است را بدهیم، ساده‌ترین راه برای ما این بود که خارج از دولت باشیم ولی پست‌های وزارتی و سهم‌ها هیچ وقت هدف ما نبوده‌است».
جعجع در ادامه، برای انتقاد از جبران باسیل رئیس حزب «جریان ملی آزاد» گفت: «در این میان کسی هست که تنها فقط دادن این پست‌های وزارتی را به حزب نیروهای لبنانی به مثابه پیروزی برای این حزب تلقی می‌کند ولی در واقع این یک شکست بزرگ است؛ چرا که پیروزی‌ها در انتخابات پارلمانی و دانشجویی محقق می‌شود. پس حکمیت از آنِ خود ملت است نه اینکه برخی به حکم امضاء برای تشکیل دولت، حکومت کرده و یا آن را تعطیل کند تا در آخر بیاید و به ما بگوید که قهرمان است و توانسته‌است همه پست‌ها را به دست آورد در صورتیکه حزب نیروهای لبنانی ضعیف بوده و قادر نبود چیزی به دست بیاورد».
وی سخنان خود را با دو ضرب المثلی فرانسوی و انگلیسی به پایان رساند. اولین ضرب المثل این بود: «اعمال پَستی وجود ندارد بلکه انسان‌های پَست وجود دارند. بنابراین می‌خواهم در این ضرب المثل دخل و تصرف کنم که بگویم پست‌های وزارتی پَستی وجود ندارند بلکه انسان‌های پَست وجود دارند».
اما ضرب المثل دوم را اینگونه گفت: «روزی از وینستون چرچیل پرسیدند چرا در آخر میز می‌نشینی و سر آن نمی‌نشینی؟ وی جواب داد: هرجا که من می نشینم همانجا سر میز است».
حزب «نیروهای ملی آزاد» در بیانیه‌ای که کمیته مرکزی رسانه‌ای صادر کرد، پاسخ جعجع را داد.
این حزب از مشارکت حزب «نیروهای لبنانی» در حکومت استقبال کرده و آرزو کرد که این تصمیم «در راستای تقویت وحدت در تمامی سطوح و همچنین در راستای نیت جدی برای کمک در بهره‌وری دولت و فعالیت مثبت باشد».
حزب «جریان ملی آزاد» مقایسه تعداد احزاب پارلمانی و پست‌های وزارتی آن را از سوی جعجع، به مثابه تاکید او بر اندازه احزاب برای نمایندگی جهات سیاسی در دولت دانست.
این حزب اشاره کردکه «از همان اول حزب جریان ملی آزاد برای برآورده شدن خواسته‌های حزب نیروهای لبنانی که با سهم وزارتی خود که چهار پست است ،این معیار را زیر پاگذاشته است، مشارکت کرده‌است. هرچند اختلافات سیاسی زیاد است اما این اتفاق نشأت گرفته از نقش همیشگی حزب جریان ملی آزاد برای کمک به برادرانش بوده بی‌آنکه حق او پایمال شود. اما اگر ضرورت داشته‌باشد هرگونه خُرده حساب دیگری در زمینه تشکیل دولت، به بعد از پایان تشکیل آن موکول خواهد شد».