تظاهرکنندگان حوثی در نماز جمعه در صنعا – عکس از اسوشیتدپرس

تظاهرکنندگان حوثی در نماز جمعه در صنعا – عکس از اسوشیتدپرس

در پی فشار عمان و ایران بر جنبش شیعی حوثی های یمن، حوثی ها و دولت مرکزی این کشور ظاهرا به توافقی برای پایان دادن به خونریزی که اخیرا این کشور را فراگرفته، نزدیک تر شده اند.

منابع در یمن به الشرق الاوسط گفتند که تلاش های جدید بین المللی و منطقه ای برای تحقق توافقی بین حوثی های شیعه یمن و دولت مرکزی به منظور پایان دادن به مناقشه کنونی در چندین منطقه در این کشور بین نیروهای شورشی و نیروهای دولتی به همراه قبایل متحد آنها، در جریان است.

یک منبع بلندپایه یمنی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با الشرق الاوسط به میانجیگری عمانی – ایرانی اشاره کرد که تلاش دارد به حوثی ها برای امضای توافقی با واسطه سازمان ملل فشار آورد. جمال بنعمر فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن این هفته بر تلاش های میانجیگری با هر دو طرف مناقشه افزوده و در این راستا روز چهارشنبه با عبدالمالک حوثی رهبر حوثی ها در صعده دیدار کرده است.

حوثی ها پیشتر با مطرح کردن «دخالت خارجی» که اشاره آن به بیانیه گروه ۱۰ در محکومیت حوثی ها به خاطر مسئولیت آنها در وخامت اوضاع امنیتی در این کشور بود، گفتگو ها با دولت یمن را متوقف کرده بودند.

عبدربه منصور هادی رییس جمهور تحت فشار یمن قبل از این پیشنهاد کرده دولت جدیدی را بر سر کار آورد، به حوثی ها قدرت بیشتری دهد و برنامه جنجالی قطع یارانه سوخت را متوقف کند. حوثی ها که از اعتراضات در صنعا شروع کرده و اکنون به تقابل مسلحانه با نیروهای دولتی در دیگر نقاط این کشور روی آورده اند، تاکنون این توافق را رد کرده اند.

بنعمر پس از ملاقات روز چهارشنبه با عبدالمالک حوثی به خبرگزاری دولتی صبا گفت که این گفتگوها سه ساعت به طول انجامیده و محور آن «حل و فصل بحرانی است که همه طرف ها می توانند درباره آن توافق کنند و مبنای آن نتایج کنفرانس گفتگوی فراگیر ملی است.»

بنعمر این گفتگوها را سازنده و مثبت خواند و افزود که رایزنی با رهبر حوثی ها روز پنج شنبه هم ادامه خواهد یافت. در همین حال منابع محلی و منطقه ای گفته اند که شورشیان شیعی مسلح روز پنج شنبه در پی درگیری با ارتش در حومه شمال غرب صنعا، به داخل شهر پیشروی کرده اند، تحولی که نشانه وخامت شدید درگیری های جاری است.

رویترز گزارش داده است که افراد مسلح حوثی در حال پیشروی به سمت شرق به سوی مرکز شهر هستند و بیم آن وجود دارد که دور اخیر خشونت ها، گفتگوها را به خطر اندازد.

یک منبع نظامی نیز گفت که جنگجویان حوثی به یک اردوگاه ارتش در ورودی جنوبی پایتخت یمن حمله کرده اند اما سربازان دولتی این حمله را دفع کرده اند.