تصویری برگرفته شده از تلویزیون ملی مصر نشان می دهد محمد مرسی در اتاقک شیشه ای در دادگاه - عکس از آسوشیتدپرس

تصویری برگرفته شده از تلویزیون ملی مصر نشان می دهد محمد مرسی در اتاقک شیشه ای در دادگاه – عکس از آسوشیتدپرس

جلسه رسیدگی به یکی از چهار پرونده اتهامات محمد مرسی رییس جمهور برکنار شده مصر امروز سه‌شنبه ۲۸ ژانویه، در ارتباط با اتهام فرار از زندان در زمان انقلاب سال ۲۰۱۱ آغاز ‌شد.

مرسی در دادگاه حضور یافت تا در مورد تازه ترین پرونده ای که علیه او و اعضای اخوان المسلمین طرح شده پاسخ دهد. در پرونده امروز دادگاه ۱۳۰ تن دیگر به همین اتهام محاکمه خواهند شد.

بر اساس کیفر خواستی که برای مرسی تنظیم شد، به فرار از زندان، همدستی با اعضای حماس، حزب الله و جنبش‌های جهادی متهم است.

رییس جمهوری سابق مصر پس از آن که از طریق هلیکوپتر به دادگاه منتقل شد، در یک قفس شیشه ای ضد صوتی در محل متهم حاضر شد. از آن جایی که وی در محاکمه‌های قبلی با فریاد زدن و شعاردادن علیه حکومت کنونی مصر جلسه دادگاه را بهم زده بود، در این جلسه فقط قادر به شنیدن جریان محاکمه از طریق گوشی است و با اجازه قاضی می تواند صحبت کند.

این در حالی است که پیش از شروع دادگاه صدای مرسی شنیده شد که خطاب به قاضی گفت: “به بگو شما چکاره‌ای؟ می‌دانید من که هستم؟” در پاسخ به مرسی، قاضی نیز گفت “من رییس دادگاه کیفری هستم.”

مرسی در ژوئیه سال ۲۰۱۳ پس از تظاهرات علیه او، از سوی ارتش مصر از قدرت برکنار شد.

احتمال نامزدی سیسی قوت گرفت

این جلسه دادگاه تنها یک روز پس از ترفیع ژنرال عبدالفتاح سیسی به درجه فیلد مارشالی برگزار می شود.

درخواست مورد انتظار شورای عالی ارتش از ژنرال عبدالفتاح سیسی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر، برگزار می‌شود. اندکی پس از انتشار خبر ترفیع سیسی، شورای نظامی این کشور حمایت خود از این فرمانده ارتش در انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ظرف ۶ ماه آینده برگزار شود، اعلام کرد.

عبد الفتاح سیسی فرمانده ارتش و وزیر دفاع مصر است که نقش مهمی در برکناری محمد مرسی داشت و از ۱۲ آگوست ۲۰۱۲ این سمت را عهده دار بود.

این خبر در حالی منتشر می شود که گمانه زنی ها مبنی بر شرکت سیسی در انتخابات ریاست جمهوری بالا گرفت است. سیسی تاکنون شفاف از تصمیم خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی در این کشور سخن نگفته است. با این وجود به نظر می رسد از حمایت زیادی بین مردم این کشور برخوردار است.

طرفداران سیسی او را فردی مصمم می بینند که قابلیت کنترل ناآرامی هایی که مصر را از سال ۲۰۱۱ تا کنون درگیر کرده است دارد.