«غرفه کریستی» آن را ۱۲۲ هزار پوند فروخت

خنجر  لارنس عربستان

خنجر لارنس عربستان

رسانه های انگلیس روز گذشته سرگرم خبر ممنوعیت سفر یک خنجر و یک پیراهن سفید ابریشمی در میان دارایی های لورنس عربستان از انگلستان بودند. این وسایل تاریخی در ماه ژوئیه سال گذشته در حراج علنی « کریستی» ضمن حراج بخشی از کتاب ها و نسخه های خطی کمیاب فروخته شده بودند. خنجر به خریداری که هویتش فاش نشده است، به مبلغ ۱۲۲٫۵۰۰ هزار پوند، و پیراهن سفید به قیمت ۱۲٫۵۰۰ هزار پوند فروخته شدند.

اد فایزی، وزیر فرهنگ انگلیس که دستور ممنوعیت خروج این وسایل را صادر کرد، در این باره گفت: «این ها قطعات آیکونی هستند، و بخشی جدایی ناپذیر از تصویر دائمی لارنس هستند و مهم است که این قطعات کلاسیک  در انگلستان باقی بمانند». وی افزود: «لارنس عربستان یکی از منحصر به فرد ترین شخصیت های قرن بیستم است».

 این خنجر و پیراهن از مهم ترین ویژگی های تابلوی رنگ و روغنی است که توسط آگوستوس جان نقاشی شده و لارنس را با لباس عربی نشان می دهد.

از سوی دیگر یکی از مسؤلان «غرفه کریستی» به «الشرق الأوسط» گفت: «ممنوعیت صادرات موقت نسبت به برخی از قطعات تاریخی که به خارج از کشور صادر می شوند به طور روتین توسط دولت انجام می شود، و این کار به منظور تلاش برای فرصت دادن به مؤسسه های انگلیسی جهت خرید وسایل به همان قیمتی است که در حراج به دست آورده بودند، و معمولاً نهادهای فنی در کشور مشمول این سیستم هستند».