رئیس جمهور یمن از پادشاه عربستان تشکر می کند – هادی کودتا گران را مسؤل اوضاع یمن می داند – آغاز عملیات «بازگرداندن امید»… ادامه تحریم های هوایی و دریایی

ایست بازرسی توسط عناصری از مقاومت جنوبی وفادار به هادی در شهر عدن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ایست بازرسی توسط عناصری از مقاومت جنوبی وفادار به هادی در شهر عدن (عکس از خبرگزاری فرانسه)

پس از گذشت نزدیک به ۴ هفته از آغاز عملیات «طوفان قاطع» به رهبری عربستان سعودی، این عملیات روز گذشته پس از دستیابی به اهداف استراتژیک خود در یمن و ضربه زدن به قدرت شبه نظامیان حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن، به پایان رسید.

کشورهای شرکت کننده در ائتلاف «طوفان قاطع» اعلام کردند که عملیات خود را بنا به درخواست عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مشروع یمن به پایان رسانده و عملیات «بازگرداندن امید» را آغاز کردند که شامل از سرگیری عملیات سیاسی مطابق با قطعنامه شماره «۲۲۱۶» شورای امنیت سازمان ملل، و طرح ابتکار خلیج و همچنین گفتگوی جامع ملی می باشد.

بر اساس بیانیه روز گذشته از سوی نیروهای ائتلاف، عملیات «باز گرداندن امید» فعالیت خود را برای ادامه حمایت از غیرنظامیان ، مبارزه با تروریسم، افزایش کمک های امدادی به مردم یمن و مقابله با تحرکات شبه نظامیان حوثی و هم پیمانان آنها خواهد بود.

در این بیانیه آمده است که ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، دو روز پیش نامه ای از هادی رئیس جمهور یمن دریافت کرد که هادی در این نامه از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو ائتلاف حامی مشروعیت بابت پاسخ فوری به درخواست وی مبنی بر دخالت نظامی در یمن برای حمایت از مردم این کشور از عملیات دشمن ستیزی شبه نظامیان حوثی و همپیمانانشان تشکر و قدردانی کرد.

سرتیپ احمد عسیری سخنگوی ائتلاف به نوبه خود گفت که اهداف اساسی از انجام عملیات نظامی به دست آمد و این عملیات با انجام ۲۴۰۰ حمله هوایی به پیروزی رسید. وی تأکید کرد که بازرسی کشتی ها در تنگه باب المندب ادامه خواهد داشت، و تحریم دریایی و هوایی و همچنین در صورت لزوم انجام حملات هوایی ادامه خواهد یافت.

در همین راستا، هادی در یک سخنرانی که در ساعت های پایانی شب گذشته خطاب به مردم یمن پخش شد، وی شبه نظامیان کودتا گر حوثی و صالح و همراهان آنها در داخل و خارج از کشور را مسؤل وضعیت به وجود آمده در یمن دانست. وی همچنین بر ضرورت اجرای تمامی بخش های فصل هفتم منشور سازمان ملل در قطعنامه اخیر شورای امنیت تأکید کرد و خواستار برخورد مثبت همه نیروهای سیاسی بدون استثنا با این قطعنامه شد. وی همچنین از نهاد نظامی و امنیتی درخواست کرد که مانع پیشرفت شبه نظامیان شوند و وعده باز سازی نیروهای مسلح را داد.