رئیس هیئت مخالفان در ژنو بر هماهنگی ایران و روسیه جهت ایجاد آشوب تأکید کرد

یک سوری در حال عکس گرفتن از ویرانی هایی است که بر اثر بمباران هواپیماهای نظامی در روستایی در شهر حلب به جا مانده است – عکس از گیتی

یک سوری در حال عکس گرفتن از ویرانی هایی است که بر اثر بمباران هواپیماهای نظامی در روستایی در شهر حلب به جا مانده است – عکس از گیتی

اسعد عوض الزعبی رئیس هیئت اپوزیسیون سوریه در مذاکرات ژنو به «الشرق الأوسط» گفت، طرحی برای ایجاد یک نهاد مستقل و جداگانه علوی در خاک سوریه تحت عنوان «سوریه مفید» وجود دارد. وی در سخنان روز گذشته خود گفت این طرح روسی است و با هماهنگی میان مسکو و تهران برای ایجاد آشوب در ساعت های آینده در خاک سوریه همراه است که هدف آن از بین بردن ریشه های انقلاب و تجزیه حتمی سوریه به مناطق است.

الزعبی درباره جزئیات نیت روسیه برای تحمیل طرح موسوم به «سوریه مفید» گفت، هدف آن برپایی دولتی برای آن ها از منطقه عفرین تا منطقه الخامسی است و در نتیجه به جدا کردن و محاصره ترکیه از جنوب منجر می شود تا از رسیدن کمک ها به «ارتش آزاد» و ملت سوریه جلوگیری شود. رئیس هیئت مخالفان تأکید کرد طرح ترسیم شده منطقه شمالی را به دولت علویان می دهد به استثنای منطقه شمالی غربی از حلب را که قرار است به کردها داده شود.

الزعبی درباره اعلام ایالات متحده مبنی بر رد درخواست روسیه جهت حمله به «جبهه النصره» گفت این اعلان برای مصرف رسانه ای است. وی افزود: «نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به صورت دوره ای «النصره» را هدف قرار می دهند و اولین این بمباران ها در حومه حلب بود که واشنگتن در آن چهار مقر این جبهه را نابود کرد».

از سوی دیگر، جنگنده های ائتلاف با ریختن اعلامیه هایی در شهر الرقه در شمال مرکزی سوریه، مجدداً از مردم خواستند آن جا را ترک کنند. رامی عبد الرحمن مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه گفت اعلامیه هایی که هواپیماها برای مردم ریختد برای ایجاد جنگ روانی است، اما ممکن است به تحریک ساکنان این شهرستان علیه سازمان افراطی داعش کمک کند که کنترل این شهر را به دست دارد.