ائمه مساجد مطالب «متناقض» با سخنرانی‌های آنان در مساجد منتشر نکنند
رباط: لطیفه العروسنی
وزارت اوقاف و امور اسلامی مراکش در اقدامی برای رصد مطالب منتشر شده توسط ائمه مساجد در شبکه‌های اجتماعی، آماری از علمای دینی که در شبکه‌های اجتمای فعالیت می‌کنند تهیه کرده است.
به گزارش الشرق الاوسط، این وزارت خواستار اقدام علیه امامان مساجدی شد که به قوانین پایبند نیستند و در شبکه‌های اجتماعی خود مطالبی متناقض با سخنرانی‌هایی که در مساجد ایراد می‌شود، منتشر می‌کنند.
وزارت اوقاف در یادداشتی خطاب به نمایندگان امور اسلامی در مناطق مختلف مراکش از آنان خواست ضمن رصد مطالب منتشر شده توسط ائمه مساجد و مبلغین در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، تویتر و گوگل و بازبینی آنها، مطالب را تا پایان اکتبر برای مدیریت امور اداری ارسال کنند.
وزارت مذکور در بیانیه‌ای هدف از این اقدام را ایجاد منبری توسط ائمه دینی و مبلغین در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد.
در این بیانیه آمده است: «وظیفه علما، امامان و واعظان ارتباط با مردم بوده و هست و تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی نعمت بزرگی برای تبلیغات مفید  و کارساز به شمار می‌رود. تبلیغات سودمند جزو وظایف قانونی علما و ائمه به شمار می‌رود.»
وزارت اوقاف در این بیانیه افزود: هر آنچه از سوی علما و ائمه در شبکه‌های اجتماعی در خصوص احکام دین منتشر می‌شود، باید براساس قوانین اسلامی باشد که در این صورت قابل تقدیر است، اما مطالبی که متناقض با احکام و قوانین دینی است با برخورد از سوی مؤسسه علمی مواجه خواهد شد. این مؤسسه تنها سازمانی است که می‌تواند در زمینه محتوا نظر دهد.
این وزارتخانه پیش از این و به منظور «عقلانی کردن فعالیت‌های مذهبی» در مراکش «راهنمای ائمه و سخنرانان و واعظان مذهبی» را منتشر کرده بود.
در این راهنما پیشنهادات و قوانین عملی برای ائمه از بعد قالب و محتوا آمده است که هدف از آن ارائه قوانین جامع  و یکپارچه به ائمه مساجد و حفظ مساجد از هرگونه انحراف است.
براساس این راهنما که از سوی شورای عالی علمی تائید شده و در وبسایت وزارت اوقاف منتشر شده آمده است: «ائمه نگهبانان و مسئول حفظ مساجد در تمامی ابعاد اعم از راهنمایی‌های ارائه شده به مردم، نماز، سخنرانی‌ها و دروس موعظه و ارشاد هستند.»