شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر مورد استقبال ملک عبدالله بن عبدالعزیز - عکس از آژانس خبری سعودی

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر مورد استقبال ملک عبدالله بن عبدالعزیز – عکس از آژانس خبری سعودی

جده – الشرق الاوسط – شب گذشته شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر مورد استقبال ملک عبدالله بن عبدالعزیز در قصر وی در جده قرار گرفت. دو طرف در این دیدار افق همکاری بین دو کشور و رویدادها در عرصه کشورهای اسلامی و عربی و جهانی را بررسی کردند.

تحولات در سرزمین های اشغالی فلسطین محور این گفتگوها بود. در این دیدار شاهزاده محمد بن نایف بن عبدالعزیز وزیر کشور عربستان و شیخ عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی رییس شورای وزیران و وزیر کشور قطر و شیخ جوعان بن حمد بن خلیفه آل ثانی و شیخ محمد بن حمد بن خلیفه آل ثانی و شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی رییس دفتر امیر قطر و شیخ عبدالله بن ثامر بن محمد آل ثانی سفیر قطر در عربستان حضور داشتند.

امیر قطر شب گذشته در دیداری کوتاه از سعودی وارد جده شد که در فرودگاه بین المللی ملک عبد العزیز از سوی شاهزاده محمد بن نایف بن عبد العزیز وزیر کشور عربستان مورد استقبال قرار گرفت.

پیشنهاد دولت خودگردان فلسطین برای آتش بس پنج روزه در غزه

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی - عکس از خبرگزاری فرانسه

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی – عکس از خبرگزاری فرانسه

رام الله، کفاح زبون – با افزایش تحرکات دیپلماتیک در قاهره برای خروج از بحران غزه و توقف حملات اسراییل که دیروز وارد پانزدهمین روز شد، دولت خودگردان فلسطین پیشنهاد خود را در راستای طرح مصری برای آتش بس در غزه عنوان کرد. این پیشنهاد همزمان با آتش بس اجرای گفتگو به مدت پنج روز را در نظر می گیرد.

عزام احمد عضو کمیته مرکزی جنبش فتح گفت: «طی پنج روز پیشنهاد شده خواسته های جنبش حماس همانند رفع محاصره مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.» وی افزود: «طرح مصری شامل اجرای گفتگو ۴۸ ساعت بعد از آتش بس است. ولی ما اکنون این زمان را به ۵ روز محدود کردیم که طی آن توافق یا صورت می گیرد یا خیر.»

از سوی دیگر واصل ابو یوسف عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش در گفتگو با الشرق الاوسط ترجیح داد که حماس با این طرح جدید موافقت کند. به گفته منابع فلسطینی آگاه، حماس تاکنون پاسخ منفی یا مثبت به این پیشنهاد نداده است ولی وعده داده که پیشنهاد را بررسی کند.

این در حالی است که بمباران اسراییل بر مناطقی در نوار غزه منجر به کشته شدن حداقل ۶۲ فلسطینی و حدود ۱۰۰ زخمی شد. یک مدرسه وابسته به “اونروا” نیز از جمله مناطق مورد هدف قرار گرفته بود. تا کنون مجموع قربانیان فلسطینی حداقل به ۶۲۰ و تعداد زخمی ها به ۳۷۰۰ نفر رسیده است.

در این میان شرکت های هواپیمایی آمریکایی و اروپایی مانند شرکت آلمانی “لوفتانزا” و شرکت فرانسوی “ایر فرانس” پروازهای خود به تل آویو را به علل نگرانی های امنیتی به تعلیق درآورده اند. اتحادیه شرکت های هواپیمایی آمریکا نیز سفر به اسراییل و از آن کشور را به مدت ۲۴ ساعت ممنوع اعلام کرد.

جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده دیروز دیدارهایی در قاهره انجام داده است. وی در حاشیه این دیدارها گفت: «تلاش های کنونی به کمک برای رسیدن آتش بس محدود نمی شود بلکه این تلاش ها در جهت لزوم عمل مشترک برای رسیدن به راه حلی برای مشکلاتی صورت می گیرد که باعث آغاز درگیری ها بودند.»

کری حماس را به پایان دادن به جنگ و سپس نشستن بر میز گفتگو و انجام گفتگو فرا خواند. این در حالی است که سامح شکری وزیر امور خارجه مصر تاکید می کند که مصر و ایالات متحده بر لزوم فشار بر اسراییلی ها و فلسطینی ها برای آتش بس اتفاق نظر دارند.

کری در کنفرانس مشترک با همتای مصری خود ابراز امیدواری کرد که آتش بس در غزه اجرایی شود و همچنین علل آغاز درگیری بررسی شود که کاری بسیار پیچیده است.

به گفته ناظران، طرف های بین المللی بیشترین فشار را در طی روزهای گذشته بر طرف های درگیر در جهت آتش بس فوری و اجرای گفتگو برای توقف اقدامات خشونت آمیز اعمال کرده اند. این تلاش ها به ویژه بر حماس متمرکز شده است چرا که این جنبش تنها طرفی است که تا کنون طرح مصری را نپذیرفته است.

منابع آمریکایی با اشاره به سفر کری به قاهره گفته اند که هدف از این سفر گفتگوی مستقیم با طرف های مختلف و احتمالا استفاده از راهکارهای برخی از همپیمانان آمریکا در منطقه همانند قطر و ترکیه برای فشار بیشتر به حماس است.

السیسی رییس جمهور مصر دیروز با کری و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ملاقات کرد. گمانه زنی ها حاکی از این است که بان کی مون در تلاش برای رسیدن به «آتش بس انسانی دراز مدت» است.

نبیل العربی دبیر کل جامعه عرب دیروز پس از دیدار با کری گفت: «بان کی مون در تلاش برای رسیدن به آتش بس انسانی دراز مدت است تا به انتقال مجروحان از نوار غزه کمک کند. این آتش بس انسانی ۴ یا ۵ ساعته نخواهد بود بلکه بیش از این مدت طول خواهد کشید. العربی افزود کری وعده داده است که تمام تلاش خود را برای توقف جنگ خواهد کرد.»