شبکه ترویج اندیشه‌های افراطی در زندان‌های اسپانیا متلاشی شد

مادرید: شوقی الریس

مقامات اسپانیایی روز گذشته از منحل شدن شبکه عضوگیری و نشر اندیشه‌های افراطی در ۱۷ زندان اسپانیایی خبر دادند.
به گزارش الشرق الأوسط، وزارت کشور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای گارد مدنی «۲۵ زندانی را در زندان‌های مختلف اسپانیا شناسایی کرده و از آنها بازجویی کردند که همه آنها متهم به عضویت در یک گروه نزدیک به داعش هستند و زندانیان دیگر را تشویق به افراط گرایی می‌کردند».
سخنگوی وزارت کشور اسپانیا گفت «اتحادیه مبارزه با تروریسم» که وابسته به گارد مدنی است با همکاری مدیریت زندان‌ها توانست این شبکه را که در زندان‌ها فعال بود منحل کند و ۱۷ زندانی را که طی عملیاتی تحت عنوان «کاتب» در زمینه عضوگیری افراطی فعال هستند را دستگیر کند». نام این گروه برگرفته از عملیات آنها است که به وسیله نامه نگاری صورت می‌گرفت.
وی افزود ۲۵ زندانی مسلمان در این شبکه فعالیت داشتند که در حمله‌های تروریستی در اسپانپا و خارج از آن مشارکت داشتند. برخی از آنها متهمان عادی هستند که تحت تاثیر این شبکه در زندان به افراط گرایی تشویق شدند. بیشتر این افراد متعلق به غرب جهان عرب و یا اسپانیایی‌هایی هستند که تازه مسلمان شده و یا در شرف مسلمان شدن هستند.
براساس بیانیه وزارت کشور اسپانیا، اعضای این شبکه از زندانیان عادی برای نامه رسانی به دوستان خود که تحت مراقبت شدید نیستند استفاده می‌کردند و هدف آنها تشکیل «جبهه زندان‌ها» بود.
گفتنی است در سال ۲۰۱۶ یکی از زندانیان افراط گرا در اسپانیا یکی از کارمندان زندان «اوسنی» را به قتل رساند. در همان سال نیز یکی از زندانیانی که در زندان شهر لیژ بلژیک دچار افراط گرایی شده بود دو نفر از نیروهای امنیتی و یک شهروند عادی را کشت.
در این میان، اسپانیا بعد از شناسایی ۵۹ زندانی که در زندان‌ها دچار افراط گرایی شده بودند از سال ۲۰۱۴ برنامه نظارت شدید بر بازداشت شدگان افراطی را عملی کرد.
از فوریه سال گذشته نیز سازمان زندان‌های اسپانیا برنامه «ارزیابی تهدیدات افراط گرایی شدید» را راه انداخت و طی آن روزانه اطلاعاتی راجع به زندانیانی که به جرم عملیات تروریستی زندانی شده‌اند و یا کسانی که مشکوک به افراط گرایی هستند جمع آوری می‌شود، و بر اساس آنها میزان احتمال ارتکاب دوباره این اتفاقات توسط این افراد سنجیده می‌شود.
گفتنی است که تعداد زندانیان افراط گرا در زندان‌های اسپانیا در مدت اخیر افزایش چشمگیری داشته است و تعداد آنها از ۵۱ نفر در سال ۲۰۱۴ به ۹۳ نفر در سال ۲۰۱۷ و ۱۳۴ نفر در سال جاری افزایش یافته است.
مقامات اسپانیایی نیز تعداد زندانیانی که در زندان دچار افراط گرایی شدند را ۱۱۸ نفر عنوان کردند که ۳۵ نفر از آنها در زمینه عضوگیری فعال هستند.