“آبی احمد علی” نخست‌وزیر اتیوپی و “ایسایاس‌ آفورقی” رئیس‌جمهور اریتره شامگاه شنبه به منظور امضای توافق صلح تاریخی بین دو کشور وارد پادشاهی عربی سعودی شدند.
به گزارش الشرق الاوسط، نخست‌وزیر اتیوپی وارد فرودگاه الملک عبدالعزیز در شهر جده شده و مقامات بلندپایه سعودی از جمله شاهزاده عبدالله بن بندر بن عبدالعزیز معاون امیر منطقه مکه مکرمه از او استقبال کرده‌اند.
کشورهای اتیوپی و اریتره پس از دو دهه جنگ و اختلاف درباره مناطق مرزی، دو ماه پیش اعلام آتش‌بس کردند.

شاهزاده عبد الله بن بندر معاون امیر منطقه مکه هنگام استقبال از آبی احمد علی نخست‌وزیر اتیوپی در فرودگاه جده (واس)

 جده میزبان مراسم امضای توافق تاریخی صلح بین اتیوپی و اریتره با حضور “آبی احمد” و “ایسایاس‌ آفورقی” رئیس‌جمهور اریتره خواهد بود.
از سوی دیگر ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه سعودی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد را برای شرکت در مراسم آشتی میان اتیوپی و اریتره دعوت کرد.
فرحان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در گفتگو با الشرق الاوسط با اعلام این خبر گفت: موسی فقیه محمد، رییس هیات اتحادیه آفریقا نیز در مراسم حضور می‌یابد.
آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی و ایسایس آفورقی، رئیس‌جمهوری ارتیره دو ماه پیش در اسمره، پایتخت اتیوپی دیدار کردند و در بیانیه‌ مشترکی که پس از این دیدار تاریخی منتشر شد، دو کشور برای برقراری صلح توافق کردند.
سه‌شنبه نیز دو کشور مرزهای زمینی‌شان را برای نخستین بار از ۲۰ سال پیش بازگشایی کردند که راه را برای تبادلات تجاری میان دو کشور پس از آشتی غیر قابل تصور میان آنها هموار می‌کند.
یک هفته پس از اعلام حل مناقشه نظامی ۲۰ ساله میان اریتره و اتیوپی، محمد بن زاید آل ثانی، ولیعهد ابوظبی و فرمانده نیروهای مسلح امارات در آغاز مردادماه با ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی و اسیاس افورقی، رئیس جمهوری ارتیره نشستی برگزار کرد.
همچنین سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در جده با افورقی دیدار و روابط دوجانبه، راه‌های توسعه و تقویت آن در عرصه‌های مختلف و آخرین تحولات موجود در منطقه را بررسی کرد.