فیلیپ هاموند، وزیر دارایی و امور مالی انگلیس روز گذشته اعلام کرد: «بودجه را به شکلی متعادل ارائه خواهیم داد، اما اگر لندن و بروکسل در مورد «بریکست» به اتفاق نظر نرسیدند، باید در بودجه تجدیدنظر کرد».
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری فرانسه، هاموند در آستانه ارائه بودجه به مجلس، تعهدی در زمینه پایان دادن به سیاست ریاضت اقتصادی نداده‌است.
وی در این باره یادآور شد: «من هنوز باقی‌مانده و بخشی از بودجه را برای مانور نگه داشته‌ام، تا در صورت شکست مذاکرات بروکسل و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در مارس ۲۰۱۹ از آن استفاده کنم».
وزیر دارایی و امور مالی انگلیس همچنین در گفتگو با رادیو بی‌بی‌سی گفت: «من یک رویکرد متعادل را انتخاب کرده‌ام که تعادل را بین کاهش میزان بدهی‌ها، حفظ سطح پایین مالیات، حمایت از خدمات عمومی و سرمایه‌گذاری در زمینه مهارت‌ها، زیرساخت‌ها و تکنولوژی که در شکوفایی انگلیس سهیم خواهد بود، برقرار می‌کند».
وی در ادامه افزود: «انگلیس در صورت نرسیدن به توافق با بروکسل برنامه خود را تغییر خواهد داد».
در همین راستا هاموند در گفتگو با «سکای نیوز» نیز گفت: «ما باید به دنبال استراتژی جدیدی باشیم. صادقانه بگویم که باید به دنبال بودجه جدیدی باشیم که استراتژی متفاوتی را برای آینده رقم بزند. ما باید تدابیر مالی مناسبی را برای حمایت از اقتصاد خود اتخاذ کنیم».
وزیر خزانه داری، بودجه خود را براساس پیش‌بینی‌های اقتصادی دفتر تنظیم بودجه، در صورت رسیدن به تفاهم با بروکسل و توافق بر تجارت آزاد بسته‌است.
وی در گفتگو با تلویزیون بی‌بی‌سی افزود: در صورت نرسیدن به تفاهم، بخشی از بودجه را در حاشیه نگه داشته‌ایم تا از آن برای مانور بیشتر و به عنوان ذخیره برای امکان استقراض استفاده کنیم».
وی اظهار کرد: «رسیدن به تفاهم با بروکسل، از اثرات منفی بریکست می‌کاهد. اگر چه من از نتیجه مذاکرات اطمینان خاطر دارم، اما آمادگی مواجهه با هرگونه شکست احتمالی را داریم».
هاموند روز دوشنبه جزئیات بودجه خود را در مجلس عوام ارائه خواهد داد. وی پیش از این از کاهش ۹۰۰ میلیون پوندی (یک میلیارد یورو) مالیات برای کمک به تجارت‌های کوچک خبر داده بود.
به گزارش روزنامه «ساندی تلگراف» هاموند از افزایش بودجه دفاع و خدمات اینترنت پرسرعت نیز خبر خواهد داد.