تلاش‌ برای برقراری آتش‌بس در اردوگاه فلسطینی در لبنان

بیروت: بولا اسطیح

جنبش «فتح» و «انصارالله» فلسطین روز دوشنبه شب در اردوگاه پناهندگان «المیه و میه» در جنوب لبنان با یکدیگر به شدت درگیر شدند. این درگیری در وهله اول بین دو فرد مسلح اتفاق افتاد سپس شدت یافت و به یک درگیری خونین منجر شد و تا صبح ادامه داشت.
نیروهای امنیتی و سیاسی فلسطین و لبنان تمام تلاش خود را به کار گرفتند و بسیج شدند تا این درگیری‌ها را آرام کنند و موفق به برقراری آتش‌بس در بین دو گروه درگیر شدند.
قرار است در توافق به عمل آمده در این آتش‌بس، عناصر مسلح از سطح اردوگاه کنار گیرند و یک کمیته برای پیگیری این درگیری و پس‌زمینه آن تشکیل شود.
اردوگاه «المیه و میه»، حدود ۲ کیلومتر از اردوگاه «عین الحلوه» در جنوب لبنان فاصله دارد.
به گفته منابعی از جنبش «فتح»؛ جمال سلیمان، دبیر کل جنبش «انصارالله» اخیرا خود را به عنوان رهبر اردوگاه معرفی کرده و از حدود پنج سال پیش شروع به مقاوم‌سازی خانه خود کرده است، به گونه‌ای که برای خود یک ستاد فرماندهی ساخته است. همچنین وی سعی در گسترش نفوذ خود در تمام اردوگاه دارد.
این منابع به «الشرق الاوسط» گفتند: «اردوگاه المیه و میه در چند وقت اخیر شاهد چندین عملیات ترور بود، ترور بلال زیدان یکی از اعضای انصار الله آخرین آنها بود. سلیمان وی را به تلاش برای ترور او متهم کرده است.
این منابع اشاره کردند؛ اوضاع اردوگاه پس از ترور زیدان، به شدت تنشی شد، و عناصر انصارالله دست عملیات خشن راه انداختند که باعث نفرین این گروه در میان ساکنان و جنبش فتح شد.