ائتلاف عربی، ستاد بحران برای مناطق درگیر گردباد مداری تشکیل داد

ریاض: عبد الهادی حبتور

ائتلاف عربی حمایت از شرعیت یمن به رهبری سعودی اعلام کرد نیروهای مقاومت یمنی ۱۰۰ حوثی را در روستای الدریهمی واقع در استان الحدیده محاصره کردند.
به گزارش الشرق الاسط، سپهبد ترکی المالکی سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف حامی شرعیت یمن تأکید کرد که ارتش ملی یمن به کمک نیروهای ائتلاف به عملیات خود برای بازپس‌گیری مناطق تحت اشغال حوثی‌ها ادامه می‌دهد.
وی نسبت به استفاده حوثی‌ها از بمب‌های نیروهای هوایی یمن به عنوان مین برای کشتن شهروندان هشدار داد و گفت تاکنون ۲۰۲۰ مین و بمب کنار جاده‌ای را خنثی کردند.
در زمینه کمک‌های انسانی المالکی عنوان کرد که نیروهای مشترک یک مرکز پزشکی را در استان حجه تأسیس کردند که هدف از آن بازگرداندن امنیت و استقرار به منطقه است.
مالکی همچنین از فرستادن لوازم تحریر و مایحتاج مدرسه‌ای به استان‌های مارب، جوف و عدن خبر داد.
وی همچنین تأکید کرد که نیروهای ائتلاف ۶۰ ماشین به مراکز امنیتی استان مره یمن تقدیم کردند که هدف از آن حفظ امنیت و ثبات مناطق آزاد شده‌است.
المالکی همچنین بر ادامه کمک رسانی‌ها تأکید کرد و گفت نیروهای ائتلاف با کمک سازمان ملل متحد، به تمام کشتی‌هایی که به سمت بنادر یمن می‌آیند مجوز ورود می‌دهد.
وی عنوان کرد که شبه نظامیان حوثی راه ورود کشتی‌های کمک رسانی را به دو بندر الحدیده و صلیف بسته‌اند تا بازار سیاه راه انداخته و از آن به نفع جنگ خود استفاده کنند به همین دلیل ۷ کشتی هنوز منتظر ورود به این دو بندر هستند.
سخنگوی ائتلاف همچنین از تشکیل ستاد مقابله با بحران برای مقابله با گردباد مداری لبان در مناطق شرقی یمن خبر داد و اعلام کرد با کمک مرکز کمک رسانی و اقدامات بشردوستانه ملک سلمان به آسیب دیدگان این حادثه کمک رسانی شد.
منابع یمنی نیز دیروز عنوان کردند هواپیماهای ارتش یمن با کمک نیروهای ائتلاف عربی توانستند صدها شهروند را در استان مهره که در دام سیل گرفتار بودند نجات دهند.
گردبادی مداری آسیب‌های زیادی به استان مهره وارد و شبکه ارتباطی آن را قطع کرد.
مقامات محلی روز دوشنبه اعلام کردند که در اثر سیل یک نفر کشته و ۴ نفر مفقود و ۳۳ نفر زخمی شدند.
در این میان ۳۵۰ خانواده نیز از شهر خارج شدند.
از سوی دیگر، استان حضرموت نیز گرفتار گردبادهای مداری شده‌است و مقامات محلی از شهروندان درخواست کرده‌اند تا جوانب احتیاط را رعایت کنند.