ولیعهد سعودی و وزیر خارجه آمریکا بر روابط عمیق دو کشور تأکید کردند

خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز، روز گذشته (سه شنبه) با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در قصر یمامه ریاض دیدار کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، در این دیدار روابط تاریخی میان دو کشور بررسی شد و در خصوص اوضاع منطقه و تلاش‌های مشترک در این زمینه بحث و گفتگو شد.
در این دیدار شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف وزیر کشور سعودی، شاهزاده خالد بن سلمان سفیر سعودی در واشنگتن، مساعد العبیان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران، عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی و دیوید هیل معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا حضور داشتند.
از سوی دیگر، شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی نیز با وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد.
آنها در این دیدار روابط دو کشور و آخرین تحولات منطقه را بررسی کردند.
در این جلسه نیز شاهزاده خالد بن سلمان سفیر سعودی در آمریکا، مساعد العبیان، عادل الجبیر و خالد الحمدان رئیس سازمان اطلاعات عمومی سعودی حضور به عمل آوردند.
مایک پمپئو، روز گذشته به ریاض سفر کرد و همتای او عادل الجبیر به استقبال وی در فرودگاه ملک سلمان رفته بود.
هیزر نویرت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد پمپئو با ملک سلمان بن عبدالعزیز و ولیعهد وی محمد بن سلمان در خصوص تبعات پرونده ناپدید شدن جمال خاشقجی، شهروند سعودی در استانبول صحبت کرده و در راستای اقدام برای تحقیق جدی در خصوص این پرونده گفتگو کردند.
وی گفت «ولیعهد سعودی در استقبال از وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد ریاض و واشنگتن از گذشته های دور هم‌پیمانان قوی بوده و در برابر چالش‌هایی که در گذشته، اکنون و آینده با آنها رو به رو می‌شوند در کنار هم اقدام به مقابله با آنها می‌کنند».
در این میان، پمپئو نیز از پشتیبانی سعودی از تحقیقات مقامات ترکیه استقبال کرد و با ولیعهد سعودی بر اهمیت اجرای تحقیقات جامع، شفاف و سریع توافق کرد که جوابگوی همه سوالات باشد.
از سوی دیگر مسائل اقلیمی و دوجانبه نیز در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سعودی و ترکیه برای بررسی پرونده جمال خاشقجی کمیته تحقیق مشترک تشکیل دادند.
این کمیته بنا به درخواست سعودی و بعد از موافقت ترکیه تشکیل شد؛ بنابراین کمیته‌ای متشکل از ۱۱ نفر روز جمعه گذشته از سعودی به ترکیه رفتند و پس از دیدار با مسئولان ترک در آنکارا به استانبول سفر کردند.