دبیرکل اتحادیه عرب: نفت لیبی برای نابودی این کشور به کار می‌رود

بارسلونا : میشال أبو نجم

احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب در حاشیه سومین نشست سران کشورهای مدیترانه در بارسلونا با الشرق الاوسط در خصوص تغییرات استراتژیکی جهان و تاثیر آنها بر جهان عرب سخن گفت.

وی که اخیرا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کرده بود، مذاکرات این دوره از نشست‌ها در نیویورک را بر دو محور استوار دید.
یک محور این مذاکرات در سخنرانی ترامپ نمود پیدا می‌کرد که اولویت را به ملی گرایی داده بود.
ابوالغیظ در این باره به الشرق الأوسط گفت «این برنامه باعث خروج آمریکا از چارچوبی می‌شود که جهان در ۷۰ سال اخیر این کشور را در قالب آن دیده است. خطری که در این نظریه نهفته است این است که این تنها نظر ترامپ نیست بلکه نظر جریانی در آمریکا است که اکثریت آن را تشکیل می‌دهد».
وی افزود «نکته اساسی این جا است که ایالات متحده آمریکا قصد دارد نتایج سال‌های مابعد ۱۹۴۵ را یکسره کند و می‌خواهد جهانیان آنچه را آنها تحمیل می‌کند، بپذیرند».
اما وی محور دوم مذاکرات نشست مجمع عمومی را در سخنان آنتونیو گوترش دید که کاملا برعکس با ترامپ بوده است.
دبیرکل اتحادیه عرب درباره سخنان گوترش گفت «او در خصوص خطر وجود یک رقیب سرسخت برای آمریکا هشدار داد که همان چین است که از لحاظ اقتصادی، نظامی و سیاسی با او رقابت می‌کند».
وی در ادامه گفت: گوترش نسبت به کشور روسیه نیز هشدار داد؛ چرا که با بازگشت قدرت به روسیه، این کشور دوباره تاثیر خود را بر جهان خواهد گذاشت.
وی همچنین گفت «روشن است که ایالات متحده آمریکا سعی می‌کند عرصه را بر روسیه تنگ کرده و با آن مقابله کند. ولی نتیجه این سیاست این است که روسیه و چین یک پیمان استراتژیک با هم می‌بندند. این تحول مهم است چرا که نتایج و تبعات خاص خود را بر خاورمیانه خواهد داشت».
وی همچنین با اشاره به اختلافات اروپا و آمریکا گفت «رقابت آمریکا با روسیه و همچنین چین، تبعاتی در پی خواهد داشت که نباید کشورهای عربی از آنها غافل شوند. یا به عبارتی واضح‌تر ما کشورهای عربی نباید منتظر کمکی از خارج باشیم بلکه باید این کمک از درون خود ما باشد».
وی ضمن تاکید بر اینکه در سایه این رقابت‌ها کشورهای عربی باید مراقب باشند که مورد سوءاستفاده قرار نگیرند گفت «علاوه بر این رقابت‌ها، قدرت‌های منطقه‌ای نیز همچون ایران هستند که سعی دارند امکاناتی در منطقه برای خود دست و پا کنند، ترکیه نیز از این امر مستثنا نیست».
دبیرکل اتحادیه عرب پرده از نشست‌ها و تماس‌هایی برداشت که در جهان عرب برای حل بحران سوریه وجود دارد.
از جمله آنها نشست‌هایی است که میان سعودی، مصر، اردن، امارات و بحرین در نیویورک برگزار شد. دیگری نشست وزرا با دی میستورا فرستاده سازمان ملل در سوریه است.
وی در این باره افزود «کشورهای عربی متوجه شدند که باید نقش موثری در بحران سوریه داشته باشند اما تاکنون این نقش اصلی را کشورهایی غیرعربی بازی می‌کنند ولی بعید نیست که این نقش کامل‌تر شده و تبدیل به نقشی عربی شود».
ابوالغیظ در رابطه با بحران لیبی گفت «براساس پیشنهادات غسان سلامه فرستاده ویژه سازمان ملل، قرار است با گروه‌های مسلح برخورد جدی شود. بدترین قسمت ماجرا این است که درآمدهای نفتی لیبی برای ادامه جنگ در آن، نابودکردن آن و از بین بردن زیرساخت‌های آن استفاده می‌شود».
وی با اشاره به اینکه قرار است ایتالیا در خصوص وضعیت لیبی کنفرانسی برگزار کند و کشورهای عربی نیز در آن حضور به عمل می‌آورند، پرده از تلاش سازمان ملل متحد و کشورهای غربی برای برگزاری نشستی گسترده میان رهبران، احزاب، گروه‌ها و نمایندگان شهرها و عشایر در لیبی برداشت.
قرار است این نشست‌ها به مدت چند روز یا چند هفته به طول بینجامد تا به وسیله آنها چنددستگی در لیبی رفع شود.
دبیرکل اتحادیه عرب با اشاره به اینکه توجه‌های جهانی به قضیه فلسطین کم شده است عنوان کرد «برخی کشورهای اروپایی به طور جدی در حال فکر کردن به این موضوع هستند که حل دو دولت در فلسطین را به رسمیت بشناسند که از جمله آنها اسپانیا و ایرلند است. بلژیک نیز به نوعی با این موضوع هم عقیده است».
اما در خصوص قطع ارتباط فلسطینی‌ها با دولت ترامپ بعد از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل گفت آمریکا «باید از این تصمیم خود بازگردد وگرنه جای هیچگونه مذاکره‌ای باقی نخواهد گذاشت».
وی افزود آمریکا «در خصوص موضوع انروا موضع ظالمانه‌ای در برابر فلسطین اتخاذ کرد. بدین ترتیب این دولت هیچ فرصتی برای رهبران فلسطینی باقی نگذاشت تا ارتباط خود را با او حفظ کنند».