ریاضت «داعش» پس از متحمل شدن زیان در عراق

متصاعد شدن دود در محله رمادی طی نبرد میان نیروهای عراقی و مسلحان داعش (عکس از آسوشیتد پرس)

متصاعد شدن دود در محله رمادی طی نبرد میان نیروهای عراقی و مسلحان داعش (عکس از آسوشیتد پرس)

فالح العیساوی معاون رئیس شورای استان الانبار فاش کرد که آمریکا تهدید کرد در صورتی که نیروهای داوطلب مردمی (داوطلبان شیعه) در نبرد انبار شرکت کنند، حملات هوایی خود را بر ضد سازمان «داعش» متوقف خواهد کرد.

العیساوی به «الشرق الأوسط» گفت که طرف آمریکایی به وی اطلاع داد که آزاد سازی انبار باید تنها با مشارکت اهالی استان و نیروهای امنیتی وابسته به ارتش و پلیس صورت پذیرد. وی افزود: «آمریکایی ها همچنین به من اطلاع دادند که با مشارکت نیروهای داوطلب مردمی مخالف هستند و گفتند در صورت پافشاری آنها برای مشارکت ما از این عملیات عقب نشینی می کنیم».

از سوی دیگر، داعش برای مقابله با از دست دادن ۳۰ درصد از مساحت زمین های تحت اشغال خود در عراق، اقدامات اقتصادی سختی را اتخاذ می کند. هشام الهاشمی کارشناس امور گروههای مسلح در عراق به «الشرق الأوسط» گفت: «سازمان داعش در عراق و سوریه تقریباً بر ۲۰۰ چاه نفتی تسلط داشت و تنها ۱۰ چاه از آنها باقی مانده است، به همین دلیل سازمان مجبور شد حقوق رهبران را به نصف و دستمزد سربازان را به یک سوم کاهش دهد و همچنین برخی از ولایت ها را مسؤل کرد تا نیازهای مالی خود را خودشان تأمین کنند».