راه اندازی پایگاه خبری به زبان های عربی و اردو و ترکی و فارسی

 نشریه خبری معتبر «ایندیپندت» و گروه سعودی پژوهش و بازاریابی که یکی از گروه های رسانه ای برجسته در خاورمیانه به شمار می رود، یک پروژه مشترک در راستای ارایه مطالب خبری ارزنده و معتبر به مخاطبان چند میلیونی شان در جهان راه اندازی کردند.

این پروژه رسانه ای در نظر دارد چهار سایت خبری راه اندازی کند. این پایگاه ها با برخورداری از ویژگی های مهمی همچون تمایز و استقلال اندیشه و بررسی و تحلیل های مناسب مسایل و رویدادهای بین المللی و خاورمیانه آغاز به فعالیت می کنند.

مطالبی از سایت اصلی ایندیپندنت independent.co.uk در سایت های چهارگانه ترجمه و منتشر می شود. کما اینکه، دست اندرکاران بخش های عربی و اردو و ترکی و فارسی مطالب منطقه ای و داخلی منتشر می کنند. دفاتر گروه سعودی پژوهش و بازاریابی در لندن و نیویورک و استانبول و اسلام آباد و ریاض و دبی و سایر مناطق جهان قرار دارند.

گروه سعودی پژوهش و بازاریابی با توجه به این سند همکاری مدیریت چهار سایت «ایندیپندنت عربی» و «ایندیپندنت اردو» و «ایندیپندنت ترکی» و «ایندیپندنت فارسی» را به عهده دارد که به زودی آغاز به فعالیت می کنند. کلیه مطالب با توجه به معیارها و اصول عالی خبرنگاری و در چارچوب نظام کاری و اخلاق حرفه ای ایندیپندنت تنظیم می شوند. ایندیپندنت با پوشش رویدادهای مهم خاورمیانه در چند دهه گذشته از اعتبار چشمگیری برخوردار است. این روند کاری به دنبال تعیین تیم جدید گسترش قابل ملاحظه ای داشته است.

این پروژه در راستای توسعه و گسترش ایندیپندنت انجام می شود. این نشریه به تازگی خبرنگارانی در برخی شهرهای جهان از جمله دلهی و مسکو و قدس و استانبول تعیین کرده و برنامه ای برای افزایش و گسترش تیم لس آنجلس و سان فرانسیسکو و واشنگتن و سیاتل در نظر دارد. تیم تازه ای در اتاق خبر لندن و نیویورک تعیین شده اند. در حالی که بسیاری از گروه های خبری جهان به دنبال محدود شدن و کاهش هزینه هستند هدف اصلی ایندیپندنت، افزایش تاثیر این گروه رسانه ای در سطح جهان است. برآوردها حاکی از آن است که دو سوم جمعیت جهان در ۲۰۲۲ از خدمات ارتباطاتی با دستگاه های هوشمند برخوردار شوند. مناطق خارج از چارچوب بازارهای جهانی پیشرفته مثل اروپا و انگلیس عرصه  این آمار رو به رشد در به کارگیری فناوری ارتباطات با دستگاه های هوشمند خواهند بود.

این تحول، فرصت بزرگی برای ناشرانی که از سابقه حرفه ای و اعتبار و آوازه بین المللی برخوردارند ایجاد می کند.

در این راستا، غسان عبدالرحمان الشبل رئیس هیات مدیره گروه سعودی پژوهش و بازاریابی گفت: «این سند همکاری فرصتی برای ارتقای گروه سعودی فراهم می کند تا بدین وسیله بتواند در طرح های معتبر بین المللی سهیم باشد. پیام رسانه ای ما از طریق این پروژه چند زبانه که به صدها میلیون نفر از مخاطبان در سراسر جهان می رسد دارای نتایج مثبت درازمدت خواهد بود. تعداد مخاطبان ما در این پروژه بسیار زیاد خواهد بود».

پروژه های سرمایه گذاری جهانی توسط این گروه همچنان در جریان است. این پروژه ها در سال ۲۰۰۶ از طریق سند همکاری با ناشران برجسته جهان کلید خورد. پروژه های این چنینی، امروزه با ایندیپندنت ادامه می یابد و بدین ترتیب، گروه سعودی می کوشد تا با ارتقای محتوا به سطح رقابت در عرصه رسانه های جهانی برسد. این رقابت در گروه سعودی بر پایه اصول حرفه ای یعنی اعتبار و اعتماد و تعهد به مرجع بودن در صنعت خبرنگاری پایه ریزی شده است. این گروه با استناد به این معیارها به تدوین استراتژی سرمایه گذاری و رشد می پردازد و موقعیت آن نیز  بر همین مبنا در سطح رسانه های بین المللی ارتقا پیدا می کند. »

پیرامون این پروژه زاک لئونارد مدیر اجرایی ایندیپندنت توضیح داد: «ایندیپندنت از اعتبار و حضور چشمگیری در سطح جهانی برخوردار است. فعالیت خبری و روزنامه نگاری این موسسه در ۳۱ سال گذشته بر پایه حرفه ای بودن و اعتماد و تعهد قرار داشته است. ایندپندنت با توقف انتشار کاغذی و انتشار نسخه اینترنتی به تاثیر و دامنه بی سابقه ای دست یافته است. خوانندگان پر وپا قرص ایندپندنت افزایش یافته و شمارشان از ۱۰۰ میلیون نفر در ماه گذشته است. ما با توجه به چنین سابقه ای و نیز تحولات پرشتاب در خاورمیانه به دنبال گشودن فصل نوینی هستیم. ما به دنبال مطرح کردن ایده های نوین و دسترسی به مخاطبان تازه در منطقه هستیم.»

سایت های  independentarabia.com وindependentpersian.com  independentturkish.com، وindependenturdu.com در اواخر سال جاری آغاز به فعالیت می کنند. شبکه های اجتماعی این سایت ها در مراحل بعدی راه اندازی می شوند. شبکه اصلی ایندپندنت هم به زبان انگلیسی به فعالیت خود ادامه می دهد.

‏‫