نقض قانون حقوق بشر در حملات نظام اسد به مناطق معارضین

 

*سازمان ملل: امسال سه مرتبه گاز کلر در غوطه و ادلب استفاده شده است

*یکی از مسئولین: با احتساب این سه حمله تعداد حملات شیمیایی به ۳۹ عدد می‌رسد

*گزارش: عملیات نظامی در عفرین یک بیمارستان و بازار را هدف قرار داد

*بیش از یک میلیون سوریه‌ای امسال به خاطر جنگ‌های بزرگ آواره شدند

 بازرسان سازمان ملل متحد که در زمینه حقوق بشر فعالیت می‌کنند ، روز چهارشنبه عنوان کردند ، نیروهای حکومت سوریه شرق غوطه را که تحت سیطره گروه‌های معارض در ادلب است با گاز کلر –که یک سلاح جنگی ممنوع است- مورد حمله قرار دادند.

به گزارش الشرق الاوسط، یکی از مقامات سازمان ملل به رویترز گفته است این اتفاقات باعث شده است که تعداد حملات شیمیایی که توسط «کمیته بررسی وضعیت سوریه» در سال ۲۰۱۳ ثبت شده بود به ۳۹ عدد برسد که ۳۳ عدد از آن منتسب به حکومت سوریه است در حالیکه مسئول انجام ۶ عدد دیگر آن مشخص نشده است.

این بازرسان در آخرین گزارش خود عنوان کردند با توجه به توافقنامه منع سلاح شیمیایی که دمشق نیز آن را تایید کرده و همچنین طبق قوانین جهانی حقوق بشر، استفاده از گاز کلر بشر ممنوع است.

بنا به گفته این بازرسان نیروهای حکومتی برای بازپس گرفتن غوطه شرقی در آوریل حملات زیادی به مناطق مسکونی کرده که از جمله آنها حمله با سلاح شیمیایی بوده است.

این حملات در ۲۲ ژانویه و یکم فوریه به مناطق مسکونی در غوطه شرقی یکی از شهرهای اطراف دمشق صورت گرفت. زنان و کودکانی در این حمله مورد اصابت قرار گرفته و مشکلات تنفسی پیدا کردند.

در این گزارش آمده است که نیروهای حکومتی و شبه نظامیان وابسته به آن در این حملات مرتکب جنایات بسیاری شده و از اسلحه ممنوعه در حمله به مناطق مسکونی غوطه شرقی استفاده کردند.

بر اساس این گزارش در این حملات از موشک زمین به زمین و سلاح‌های ابتدایی استفاده شده که از میان آنها موشک‌هایی ایرانی بوده که سوریه را به آنها مجهز کرده بود.

این گزارش همچنین اشاره به استفاده از گاز کلر در چهارم فوریه در استان ادلب در شمال سوریه کرده است؛ همان جایی که ایالات متحده آمریکا بیم حمله گسترده نظام اسد و روسیه به آن را دارد.

بالگردهای دولتی دو بشکه حاوی کلر را در منطقه تلیل در شهر سراقب انداختند و حداقل ۱۱ نفر را مصدم کردند. «کمیته بررسی وضعیت سوریه» ادله‌ای بر وقوع این اتفاق در دست دارد.

این گزارش ۴۰۰ حمله هوایی و زمینی ضمن عملیات «شاخه زیتون» ترکیه به همکاری معارضین هم پیمان آن در شمال غرب سوریه در استان عفرین را مورد بررسی قرار داده که باعث خارج شدن این استان از نیروهای کرد سوریه در بهار امسال شد.

در این گزارش آمده است که از زمان شروع این حملات هوایی در ۲۰ ژانویه، بیمارستان اصلی عفرین، بازار آن و همچنین منازلی در آن مورد اصابت قرار گرفت. شاید حکومت ترکیه بررسی‌های لازم را در خصوص این حمله‌ها برای جلوگیری از نقض قانون حقوق بشر انجام نداده بود.

طبق آمار این گزارش حدود یک میلیون شهروند به دلیل ۶ حمله بزرگی که طی ماه۲های گذشته در سوریه اتفاق افتاده از کشور خود آواره شدند. هزاران نفر از آنها هنوز وضعیت خوبی نداشته ودر مراکزی پر جمعیت زندگی می‌کنند.