گزارش میدانی «الشرق الاوسط» از شهر کمنیتس آلمان

کمنیتس (شرق آلمان): راغده بهنام
نزدیک ظهر بود که به شهر کمنیتس آلمان رسیدم آرامشی عجیب بر آن حکمفرما بود. یاد خیل عظیم جمعیتی افتادم که از شهرهای اطراف آمده بودند تا در کنسرتی که چپی‌ها علیه تظاهرات راست‌گرایان افراطی ترتیب داده بود شرکت کنند.
شهر کارل مارس نماد راست‌گرایان افراطی
گویی این شهر که در شرق آلمان قرار دارد پس از تظاهرات هفته گذشته در تعطیلی به سر می‌برد. پس از اینکه خبر کشته شدن دو مهاجر در آلمان منتشر شد و پیش از آنکه خون دانیال که با ضربه چاقو از پا در آمده بود، روی زمین خشک شود. تعداد زیادی از افرادی که سرهای خود را تراشیده و بدنی خالکوب شده داشتند در خیابان‌ها به دنبال کسانی می‌گشتند که رنگ پوست متفاوتی داشته باشند تا آنها را از پا در بیاورند. روز اول پلیس عرصه را خالی کرد. روز دوم هزاران نفر در خیابان‌ها شعار «خارجی‌ها اخراج باید گردند» سردادند.
همه این تظاهرات‌ها به یکباره با یک کنسرت موسیقی تمام شد که ۶۵ هزار نفر در آن شرکت کردند.
این شهر ۲۸ سال است که دیگر گرایش کمونیستی ندارد. آن‌موقع‌ها به شهر کارل مارس معروف بود اسمی که روس‌ها هنگام ورود به شرق آلمان بر آن اطلاق کردند.
همان‌هایی که در دهه هشتاد قرن گذشته برای برداشتن دیوار برلین تظاهرات مسالمت آمیز کردند، روزهای گذشته برای بیرون راندن مهاجران تظاهرات کرده و آنگلا مرکل را به خاطر اجازه ورود مهاجران به آلمان، متهم به خیانت کردند. ولی آیا چه شد که این مردم در این مدت کوتاه اینگونه متحول شدند؟
جمعیت اکثریت مهاجرین به آلمان را سوری‌ها تشکیل می‌دهند
«اتلکا کابوس» مسئول پرونده مهاجرت در شهر کمنیتس می‌گوید که مساله اصلی نژادپرستی نیست بلکه عدم آشنایی شهروندان با مهاجرین است چرا که آلمانی‌ها به غریبه‌ها عادت ندارند.
وی می‌گوید در سال ۲۰۱۵ هنگامی‌که تعداد زیادی مهاجر وارد آلمان شدند و بین مناطق مختلف پخش شده و شهرداری جلساتی با شهروندان دایر کرد که در آن علت استقبال از مهاجران را توضیح داد.
تعداد مهاجران در کمنیتس ۸ درصد کل جمعیت است یعنی ۲٫۸۰۰ مهاجر که سوری‌ها تعداد بیشتر جمعیت آنها را تشکیل می‌دهند و بعد از آنها افغانی‌ها، چینی‌ها، روسی‌ها و … هستند.
شهروندانش، آن را کانون افراطی‌ها نمی‌دانند
«اتلکا کابوس» معتقد است که آنانی که دست به این اعمال خشونت آمیز زدند کسانی بودند که از شهرهای دیگر آمده بود و تعداد افراطی‌های این شهر خیلی ناچیز است.
وی با غرور می‌گوید که شهرداری خیلی به مهاجران توجه کرده و به آنها کمک می‌کند تا با جامعه خو بگیرند. برای آنها دوره‌های زبان برگزار کرده و به آنان کمک می‌کند که کار پیدا کنند. همچنین فرزندان آنها را به مدرسه فرستاده و قوانین این کشور را به آنها می‌آموزند.
وی در خصوص افراطی‌ها می‌گوید که هر شهر دیگری نیز چنین مشکلاتی دارد که باید آن را بررسی و حل کرد. از سویی دیگر باید قوانینی در این خصوص وضع شده و با متخلفین برخورد شود.
در واقع سهل انگاری در این قوانین باعث شده بود که این حوادث اتفاق افتاده و زمام امور از دست برود. راست‌گرایان افراطی
حتی در میان نیروهای پلیس رخنه کرده و پلیس روز اول در این حوادث دخالت نکرد. شاید در روز اول به دلیل جمعیت زیاد تظاهرات کنندگان و تعداد کم نیروهای امنیتی این کار آنها توجیه داشت ولی روز بعد با وجود هشدارهایی که از جانب مقامات به آنها شده بود نیز درخواست نیرو نکرده و وارد عمل نشدند.
تعدادی از مهاجران از نژادپرستی ساکنین این شهر اظهار شکایت می‌کنند اما کسانی‌که در تظاهرات شرکت داشتند می‌گویند که افراطی نیستند بلکه با سیاست‌های آنگلا مرکل مخالفند.
حزب «بدیل برای آلمان» از اوضاع پیش آمده به نفع خود استفاده می‌کند
سیاست این حزب بر جنگ با مهاجرپذیری آلمان بنا نهاده شده و دلیل رأی آرودن آن در انتخابات پارلمان نیز همین بوده تا تبدیل به بزرگ‌ترین ائتلاف مخالفان شود.
اما امروزه این حزب متهم به تحریک مردم و نفرت پراکنی در میان آنان شده است به خصوص بعد از اینکه در تظاهرات کمنیتس شرکت کرده و شعارهای نازی ممنوعه سر داده است. این امر باعث شد که خیلی‌ها بخواهند که این حزب زیر نظر قرار بگیرد اتفاقی که ممکن است منجر به تحریم آن شود.
این حزب که یکی از محبوب‌ترین احزاب در شرق آلمان است، دفتری در میانه کمنیتس دارد. تینو شنیگاس سخنگوی این حزب اذعان می‌کند که این حزب مشکلی با پناهندگان ندارد بلکه مشکل او با تعدای از آنهاست که در آلمان مرتکب جرم و جنایت می‌شوند وآنها را باید به کشور خود پس فرستاد.