• نشست دیروز شورای امنیت در نیویورک درباره بررسی اوضاع خاورمیانه (فرانس پرس)

  • نیویورک: علی بردی

 

جلسه ماهانه شورای امنیت روز پنجشنبه (۲۶ آوریل) درباره وضعیت خاورمیانه از جمله مساله فلسطین برگزار شد. نیکولای ملادینوف هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه گفت چنانچه جنگ تازه ای بین جنبش حماس و اسرائیل روی دهد٬ «نتایج ناگواری» بر اوضاع مردم فلسطین در غزه خواهد داشت.

عبد الله بن یحیی المعلمی نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل خواستار «اتخاذ موضع قاطعانه درباره اقدامات خصمانه ایران در منطقه» توسط شورای امنیت شد. او افزود: «حمایت حکومت ایران از شبه نظامیان مسلح یمن و سوریه ادامه دارد. ایران همچنان در امور  آشکار کشورهای عربی دخالت می کند و به ترویج و حمایت مالی تروریسم می پردازد. این حکومت بزرگ ترین حامی گروه تروریستی (حزب الله) است. گروهی که ضمن تسلط بر لبنان عملیات تروریستی در سوریه انجام می دهد».

او افزود: «حکومت تهران سلاح و موشک در اختیار شبه نظامیان حوثی می گذارد تا از طریق این تجهیزات نظامی سعودی را هدف قرار دهند».

المعلمی با اشاره به گزارش کارشناسان مبنی بر اینکه موشک های ساخت ایران به خاک سعودی اصابت کردند، یادآور شد: «ایران قطعنامه های بین المللی را زیر پا گذاشته اما با این حال جامعه بین الملل در برابر فعالیت های تروریستی و اقدامات بی ثبات کننده ایران دست روی دست نمی گذارد». او در ادامه  تاکید کرد: «وقت مقابله با (حزب الله) در سوریه و لبنان فرا رسیده است».

در بخش دیگری از سخنرانی المعلمی موضع ریاض در قبال مساله فلسطین مطرح شد. نماینده عربستان سعودی در این زمینه گفت: «دولت سعودی بر این باور است که مساله فلسطین و هویت عربی شهر قدس و لزوم خروج اسرائیل از سرزمین های عربی اشغالی از جمله بلندی های جولان در سوریه مسائل اصلی و محوری امت عرب هستند. بنابراین دولت سعودی پایبندی خود را به گزینه استراتژیک صلح با توجه به طرح صلح عربی در سال ۲۰۰۲ اعلام می کند».

این مقام سعودی خواستار تشکیل کمیته بین المللی تحقیق و بازخواست دولت اسرائیل به خاطر اقدامات جنایتکارانه و کشتار مردم بیگناه فلسطین از ۳۰ مارس تا کنون شد.

نیکولای ملادینوف هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در آغاز این نشست گفت: «چشم انداز دست یابی به صلح چندان روشن به نظر نمی رسد، چه این شرایط موجب تقویت نیروهای تندرو و تشدید دودستگی و بی اعتمادی کلیه طرف ها به یکدیگر می شود. به دنبال افزایش تنش در کل منطقه باید همگی درباره احتمال عدم دست یابی به توافق صلح نگران باشیم. امروز خاورمیانه در میان آتش و دود جنگ های مختلف مانده است. کشمکش میان اسرائیل و فلسطینیان منبع اصلی و ثابت گسترش گروه های مسلح و تندرو در کل خاورمیانه به شمار می رود».

او افزود: «آنچه در خاورمیانه می گذارد نتایج مستقیمی بر کشورهای جهان دارد. غزه با فشارهای متعدد ناشی از شرایط ناگوار انسانی و امنیتی و سیاسی مواجه است. چنانچه جنگ دیگری بین حماس و اسرائیل به راه بیفتد پیامدهای ناگواری بر مردم فلسطین در غزه به دنبال دارد و موجب بی ثباتی نسبی در کرانه باختری می شود و بر امنیت اسرائیل و منطقه هم تاثیر منفی می گذارد».

او با اشاره به موارد متعددی از خشونت در نزدیکی دیوار مرزی اسرائیل با غزه از جمله جاسازی بمب های دست ساز و پرتاب خمپاره گفت: «اسرائیل باید از شلیک مستقیم به فلسطینی ها خودداری کند. کودکان به طور خاص باید مورد حمایت قرار گرفته و از این خشونت ها و اقدامات تحریک آمیز در امان باشند چرا که آنها در معرض تهدید بزرگی قرار دارند».

در این راستا ریاض منصور نماینده ناظر فلسطین در سازمان ملل نیز در سنخرانی خود یاد آور شد: «مردم غزه با شرایط محاصره غیر قانونی توسط دولت اشغالگر اسرائیل روبرو هستند. مردم با راهپیمایی مسالمت آمیز به این ستم و ظلم غیر قابل تحمل اعتراض می کنند.» او به کشته شدن ۷۴ نفر و زخمی شدن بیش از ۵ هزار شهروند فلسطینی در جریان اعتراضات اخیر اشاره کرد.

در مقابل دانی دانون نماینده اسرائیل در سازمان ملل با اشاره به نقش ایران در بی ثباتی منطقه گفت: «بیش از۸۰ هزار نیرو توسط حکومت ایران در سوریه پیکار می کنند. این افراد در پادگانی در فاصله هشت کیلومتری دمشق زیر نظر نیروهای ایرانی آموزش می بینند. کلیه اینها شیعه هستند و برای انجام عملیات تروریستی در سوریه و کشورهای دیگر منطقه آموزش می بینند».

همزمان
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل به «آمار تکان دهنده» استفاده از کودکان و زنان و مردان به عنوان سپر انسانی اشاره کرد وگفت: «داعش مدام از مردم بیگناه به عنوان سپر انسانی در عراق استفاده می کرد و (حزب الله) هم پیکارجویان و تجهیزات نظامی را در میان غیر نظامیان پنهان می کند. این مساله نشان می دهد که اینها اصلا هیچ ارزشی برای جان مردم قائل نیستند».

او یادآور شد: «حوثی های افراطی هم از شهروندان غیر نظامی یمن به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند».
وی افزود: «حماس همین کار را با مردم فلسطین که به قول خودش نماینده آنهاست می کند. حماس تجهیزاتی مثل راکت اندازها را در نزدیکی مدارس و محله های مسکونی و هتل ها و کلیساها و مراکز سازمان ملل نگهداری می کند. البته ایران وجه مشترک بین همه این گروه ها است. حکومت ایران حامی گروه هایی است که با سپر قرار دادن مردم بیگناه پیکار می کنند. این رویکرد بخشی از اقدامات بی ثبات کننده حکومت ایران در منطقه است، یعنی اقداماتی مثل ارسال محموله های سلاح به یمن و تعرض پهپادهای ایرانی به حریم هوایی اسرائیل از خاک سوریه».

از سوی دیگر فرانسوا دلاتر نماینده فرانسه در سازمان ملل از مقامات اسرائیلی خواست: «ضمن خویشتنداری از به کارگیری خشونت بیش از حد و مرگبار علیه معترضان غیرنظامی که عامل تهدید به شمار نمی روند خودداری کنند» و

خاطر نشان کرد: «محاصره غزه و شهرک سازی در کرانه باختری و دو دستگی جریان های فلسطینی منجر به بی ثباتی شده است».