نواک برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که همکاری تنها به زمینه هسته ای محدود نمی شود

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه تأکید کرد کشورش به منظور تحقق ثبات در بازارهای جهانی نفت با عربستان سعودی گفتگو و همکاری می کند. وی توضیح داد گفتگو بین مسکو و ریاض، چه در زمینه چارچوب ساختارهای چند جانبه یا در مسیر دو طرفه، به طور قابل توجهی تکامل می یابد، به طوری که روسیه در چارچوب مذاکرات در خصوص وضعیت بازار نفت با کشورهای عضو سازمان «اپک» و کشورهای تولید کننده خارج از این سازمان همکاری می کند. وی بر آمادگی کشورش برای تحقق بیشترین هماهنگی ممکن در خصوص این مسئله و توسعه اقدامات مشترک برای ایجاد ثبات در بازار نفت جهان تأکید کرد.

نواک در گفتگو با «الشرق الأوسط» تأکید کرد همکاری دوجانبه میان روسیه و عربستان سعودی تنها به ساخت انرژی هسته ای محدود نمی شود، چرا که کشورش برای همکاری در زمینه های دیگری مانند پزشکی هسته ای، و فن آوری تابش برنامه ریزی می کند. وی از همکاری در زمینه انرژی های تجدید پذیر سخن گفت و توضیح داد گام هایی در همین راستا اتخاذ شده است که از آن جمله مطالعه امکان فرموله کردن چارچوب قانونی و نظارتی مناسب می باشد که جهت های اصلی همکاری های دو جانبه را تعریف می کند.

نواک از طرح هدفمند عربستان سعودی برای توسعه بخشیدن به استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته ای استقبال کرد، که از آن جمله ساخت ۱۶ نیروگاه هسته ای در طول ۲۵ سال آینده است، که امکان تولید نزدیک به بیست درصد از انرژی برق مورد نیاز را خواهد داشت. وی همچنین تأکید کرد کشورش به اجرای این برنامه ها به طور مشترک با ریاض علاقمند است.

وزیر انرژی روسیه همچنین به علاقمندی مسکو به نظارت بر اصلاحات اقتصادی، که عربستان سعودی به منظور تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور، به ویژه کاهش تکیه بر صادرات نفت و گاز و توسعه شعبه های جدید در حال انجام آن است، اشاره کرد.

وی گفت: «گمان می کنم تجربه ریاض در این زمینه برای کشور ما نیز بسیار مفید خواهد بود». نواک افزود روسیه به توسعه و تکمیل چرخه سوخت هسته ای برای دسترسی به انرژی «سبز» بدون زباله علاقمند است. وی همچنین به پیشروی بزرگ کشورش در این زمینه اشاره کرد، زیرا روسیه متعتقد است مهم است که حل و فصل مشکلات «میراث هسته ای» برای نسل های آینده باقی نماند بلکه باید هم اکنون برطرف شود.