توافق دی میستورا و المعلم برای رساندن کمک ها به مناطق تحت محاصره… سازمان ملل متحد: تعهد دمشق را خواهیم آزمود

افرادی در حال منتقل کردن تجهیزات پزشکی از زیر آوار بیمارستان «پزشکان بدون مرز» که در بمباران معره النعمان در شمال غرب سوریه آسیب دید – عکس از رویترز

افرادی در حال منتقل کردن تجهیزات پزشکی از زیر آوار بیمارستان «پزشکان بدون مرز» که در بمباران معره النعمان در شمال غرب سوریه آسیب دید – عکس از رویترز

روز گذشته «الشرق الأوسط» از منابع آگاه ترکیه اطلاع یافت که روسیه به کشورهای غربی پیامی فرستاد و با دادن وعده هایی مبنی بر تغییر عملیات نظامی به سوی استان الرقه ، که تحت کنترل سازمان داعش است، ظرف ۳۰ روز، تلاش دارد از هر گونه مداخله زمینی عربستانی – ترکیه ای در سوریه پیشی بگیرد.

این منابع گفتند این پیام را سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برای همتایان غربی خود فرستاد و مفاد آن این است که نظام خود را برای عملیات گسترده ای در الرقه آماده می کند، در نتیجه هیچ نیازی به مداخله زمینی خارجی وجود ندارد. اما همین منابع به «الشرق الأوسط» گفتند که سخن گفتن درباره مداخله ترکیه در سوریه هنوز زود است، و تأکید کردند که ترکیه تمامی گزینه ها را مطالعه می کند و نمی خواهد امنیت ملی را به خطر بیاندازد.

این تحرکات روسیه در حالی صورت می گیرد که تمامی نگاه ها متوجه خط مرزی ترکیه – سوریه بود که روز گذشته شاهد افزایش بمباران مواضع کردها توسط جنگنده های ترکیه بود و با مانور مشترک نظامی ترکیه – عربستان سعودی در آن منطقه همزمان بود. منابع ترک با اشاره به مانور نظامی مشترک با خطوط هوایی عربستان سعودی که از شش ماه پیش برنامه ریزی شده ولی هیچ گونه آمادگی ندارد گفتند که هماهنگی عربستان سعودی و ترکیه تا حد زیادی تقویت شده است، با این حال تأکید کردند که وخامت اوضاع در مرز سوریه، باعث متوقف شدن هر کاری می شود که قرار است در محل انجام شود.

در همین راستا، روز گذشته استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه، با ولید المعلم وزیر خارجه این کشور در دمشق دیدار کرد و روند تسهیل ارسال کمک های انسانی به تمامی مناطق تحت محاصره در کشور را با المعلم بررسی کرد.

فرحان حق، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، دیدار دی میستورا با المعلم را مفید توصیف کرد و گفت این امر آزمونی برای سنجیدن میزان پایبندی دولت سوریه در اجازه ارسال کمک های انسانی به همه سوری ها است. وی افزود، توافق شد که کمک ها به هفت منطقه ارسال شود که عبارتند از: دیر الزور، الفوعه و کفریا در ادلب، مظایا، الزبدانی و کفر بطنا در معضمیه، به علاوه حومه دمشق.