ملک سلمان بن عبدالعزیز و رئیس جمهور یمن به هنگام پایین آمدن از هواپیما پس از بازگشت از اجلاس شرم الشیخ (عکس از بندر الجلعود)

ملک سلمان بن عبدالعزیز و رئیس جمهور یمن به هنگام پایین آمدن از هواپیما پس از بازگشت از اجلاس شرم الشیخ (عکس از بندر الجلعود)

بدون شلوغی و هیاهو، عملیات «طوفان قاطع» وارد مرحله جدیدی از استراتژی نظامی خود بر ضد شبه نظامیان حوثی و علی عبد الله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن شد. آنهم پس از آنکه موفق شد در طی مرحله اول این عملیات که از ۲۶ روز پیش آغاز شده بود اهداف نظامی مورد نظر خود را به دست آورده و به مرحله دوم عملیات که متمرکز بر حمایت کردن از غیر نظامیان در برابر تجاوز شبه نظامیان و کنترل تحرکات و محاصره آنها، به علاوه حمایت از عملیات تخلیه سازی مناطق و امداد رسانی است، وارد شود. این تحول بزرگ و مهم در عملیات نظامی نشان می دهد که عملیات طوفان مرحله حساس و خطرناک جنگ با شبه نظامیان را به پایان رسانده و وارد مرحله دیگری شده است که بر حملات مؤثر و «کیفی» تکیه دارد تا بتواند قدرت دفاعی و هجومی شبه نظامیان را به طور کامل از بین ببرد و بر حمایت از مقاومت مردمی یمن تمرکز کند.

با این انتقال و تحول کیفی، می توان گفت که عملیات «طوفان قاطع» تا کنون توانسته است هدف های نظامی خود را با موفقیت کامل به دست آورد. به ویژه پس از آنکه توانست با ویرانی سکوهای پرتاب موشک، خطر موشک های بالستیک را به طور کامل از میان بردارد. این عملیات همچنین توانست بیش از ۸۰ درصد از انبارهای مهماتی که شبه نظامیان حوثی آنها را به تصرف در آورده بودند از بین ببرد. اگر اعلام دو روز پیش سرتیپ عبدالرحمن الحلیلی فرمانده منطقه یکم نظامی و ۱۵ هزار سرباز تحت فرماندهی وی، مبنی بر وفاداری به مشروعیت یمن و عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور این کشور را که تحول میدانی بزرگی به شمار می آید، به مجموع دست آوردهای عملیات طوفان اضافه کنیم، می توان گفت که عملیات طوفان، پس از موفقیت در عملیات هوایی و دریایی، در راه منحل کردن شبه نظامیان و محاصره زمینی آن ها است.

ائتلاف به رهبری عربستان از روز اول هدف اساسی خود را از عملیات طوفان اعلام کرده بود. هدف ائتلاف رهایی مردم یمن از کودتا گران و شورشیان، و باز گرداندن مشروعیتی است که با خطر مواجه شده بود، نه کمتر و نه بیشتر. این ائتلاف نه به دنبال جاه طلبی در خاک یمن است، نه هدف های بعدی دارد که به تحولات میدانی بستگی داشته باشد، و نه قصد جنگ با این کشور یا آن کشور آن هم در سرزمین های یمن را دارد. هنگامی که هدف های استراتژیک محقق شد، کشورهای ائتلاف بنا به گفته روز گذشته سرتیپ احمد عسیری اعلام کردند که حملات هوایی «اگر به طور کامل پایان نیابد»، به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. و اینجاست که می بینیم نیروهای ائتلاف مرحله پیشرفته دیگری را برای منع شبه نظامیان در آسیب رساندن به غیر نظامیان آغاز می کنند و از عملیات نظامی زمینی، که از سوی کمیته های مردمی و مقاومت ملی در جریان است، حمایت می کنند.

باید به این نکته نیز اشاره کنیم که با پیروزی عملیات طوفان قاطع در دستیابی اهداف خود با حداقل تلفات، آن هم نه تنها در صفوف خود بلکه حتی در صفوف مردم یمن، و با توجه به حملات شبه نظامیان بر ضد غیرنظامیان، اما این پیشرفت نظامی قابل توجه، با جنجال تبلیغاتی همراه نیست. زیرا همه کشورهای شرکت کننده در ائتلاف، با چشم تمایل داشتن به کسب پیروزی در این جنگ نمی نگرند، بلکه آنها این جنگ را بر حسب ضرورت انجام دادند و هیچ کس علاقه ای به انجام آن نداشت. برای همین است که اعلام پایان یافتن مرحله اول جنگ بسیار آرام و سازگار با سیاست عربستان، رهبر ائتلاف، صورت گرفت. زیرا موفقیت واقعی دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده است.

عملیات «طوفان قاطع» چه از نظر میدانی و چه از نظر سیاسی و دیپلماتیک، در حال به دست آوردن موفقیت های پی در پی است و پس از تحقق همه اهداف خود، به پایان عملیات نظامی نزدیک می شود. نه فریاد های گوش خراش سر داده می شود و نه به دیگران توهین می شود، و نه مقامات آن زبان به ناسزا می گشایند. این است تفاوت میان سیاست های عربستان سعودی که بر پایه واقعیت های موجود بنا شده است با سیاست های ایران که بر پایه توطئه و دسیسه و فریاد کشیدن بنا شده است. آیا آیت الله علی خامنه ای این را نمی بیند و نمی شنود؟!