عکسی آرشیوی از حملات تروریستی 11 سبتامبر 2001  که برج های تجارت جهانی در نیویورک را هدف قرار داد – عکس از گیتی

عکسی آرشیوی از حملات تروریستی ۱۱ سبتامبر ۲۰۰۱ که برج های تجارت جهانی در نیویورک را هدف قرار داد – عکس از گیتی

هر گاه جنایتی تروریستی و یا عملیات انتحاری رخ می دهد، عبارت «وهابیت» روی کار می آید، و در نتیجه عربستان سعودی محکوم می شود، آیا چنین چیزی درست است؟  یقیناً خیر. اما از درب عشق و محبت به دین و ملت باید گفت که عربستان سعودی با وجود تمام تلاش های خود برای مبارزه با تروریسم، باید برای ریشه کن کردن بذر افراط گرایی به تلاش خود ادامه دهد، و این کار از طریق فعال سازی مقررات سختگیرانه بر علیه افراط گرایی و افراط گرایان و تحریک کنندگان و مدافعان، و حتی جلوگیری از هزینه های دانش آموزانی است که نوشته هایی در حمایت از افراط گرایی می نویسد. باید تلاش های آموزشی و رسانه ای سخت و بی رحمانه و بدون حسن نیت صورت پذیرد. اما با وجود همه این ها، «وهابیت» با «عملیات انتحاری» رابطه ای ندارد.

برای کسانی که به دنبال واقعیت هستند، روزنامه ما در ماه آوریل (اردیبهشت) ۲۰۰۱، و پیش از حملات ۱۱ سبتامبر در آمریکا، گفتگویی با شیخ عبد العزیز آل الشیخ، مفتی عربستان سعودی منتشر کرد که در آن گفت: « چهره مشروعی برای روش خودکشی در میان دشمنان، یا آن چه به اصطلاح عملیات انتحاری نامیده می شود نمی بینم و این جهاد در راه خدا نیست، و نگرانم که این خودکشی باشد».چه کسی در آن زمان با مفتی مخالفت کرد؟ اسامه بن لادن؟ یا الظواهری؟ آنان که با مفتی، و در دومین روز از چاپ گفتگوی او مخالفت کردند، دکتر یوسف القرضاوی، پدرخوانده اخوان المسلمین، و دکتر محمود الزهار یکی از رهبران حماس بودند!

در آن موقع القرضاوی گفت: « منفجر کردن خود علیه اشغالگران، یک مقاومت مشروع است، و یکی از بزرگترین انواع جهاد در راه خدا است، و یک عملیات شهادت طلبانه و قهرمانانه است که از خودکشی به دور است». پایگاه خبری «الجزیره نت» به نقل از القرضاوی نوشت: «کسی که خودکشی می کند، خود را برای خودش می کشد، اما فدایی، خود را برای دین و ملت خود قربانی می کند تا با دشمنان خداوند مبارزه کند و با سلاح جدیدی که سرنوشت در اختیار مظلومان قرار داد با ظلم و ستم قدرتمندان مبارزه می کند». اما القرضاوی در سال ۲۰۱۵ این فتوای خود را نقض کرد و گفت منظور او تنها فلسطینیان بودند و اضافه کرد: «خداوند برادران در فلسطین را هم از این عملیات بی نیاز کرد، زیرا به آن ها این امکان را داد که به موشک دسترسی داشته باشند و قلب اسرائیل را هدف قرارا دهند، و گرچه به اندازه موشک های اسرائیلی نیست، اما به آن ها صدمه می زند و آن ها را نگران می کند، و دیگر همانند قبل نیازی به تکیه بر عملیات شهادت طلبانه نیست، چرا که هر وضعیت حکمی دارد و هر باب سخنی»! القرضاوی تأکید می کند: «فتوا با مکان و زمان و وضعیت قابل تغییر است»! در همین حال الزهار گفت: «ما آن ها را انتحاری نمی نامیم، بلکه آن ها دشمن را می ترسانند و در تحقق پیروزی بخش مهمی به شمار می آیند»!

این چیزی است که تاریخ به ما می گوید، مفتی عربستان سعودی عملیات انتحاری را حرام می کند، آن هم پیش از تروریسم بین المللی، در حالی که اخوان المسلمین، و القرضاوی و الزهار، و پیش از آن ها «حرب الله» از آن دفاع کرده و آن را مشروع دانستند. با همه این ها از نظر غربی ها، از جمله اوباما، اخوان نماینده اعتدال هستند!