یمنی ها در تظاهراتی در حمایت از «طوفان قاطع» در شهر تعز تصاویر ملک سلمان و پرچم عربستان را به دست دارند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یمنی ها در تظاهراتی در حمایت از «طوفان قاطع» در شهر تعز تصاویر ملک سلمان و پرچم عربستان را به دست دارند (عکس از خبرگزاری فرانسه)

طوفان قاطع به ۲۸ روز نیاز داشت تا به اهداف اعلام شده در زمان آغاز عملیات در ۲۶ ماه مارس (فروردین) گذشته، دست یابد. کشورهای ائتلاف از روز اول این را گفتند و در طول نبرد نیز آن را تکرار کردند و روز گذشته با پایان عملیات طوفان بر این نکته تأکید کردند که: جنگ در یمن یک هدف نیست، بلکه وسیله ای است برای حمایت از مشروعیت، و مقابله با شبه نظامیان حوثی و همچنین جلوگیری از تهدیدی که حوثی ها برای کشورهای همسایه به وجود آورده اند. کشورهای ائتلاف عملیات نظامی خود را تنها پس از دستیابی به اهداف ذکر شده به پایان نرساندند، بلکه ثابت کردند که به مردم یمن علاقمندند، آنهم با ادامه حمایت از پروژه ای اقتصادی و انسانی از طریق عملیات «بازگرداندن امید» که روز گذشته از سوی نیروهای ائتلاف اعلام شد. واقعیت این است که نه کسی جنگ را دوست دارد و نه تمایل به جنگ دارد و نه کسی جنگ را تأیید می کند، ولی یک ائتلاف را به من نشان دهید که جنگی را آغاز می کند سپس با یک دست می کوبد و با دست دیگر می سازد؟ً!

در طول مدت عملیات طوفان قاطع کاملاً روشن بود که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج بر اساس یک استراتژی دیپلماتیک عمل می کنند که به موازات حملات نظامی پیش می رود، تا هنگام دستیابی به اهداف ترسیم شده از طریق حملات هوایی، شرایط برای بازگشت نیروهای یمنی به گفتگو مناسب باشد. و این همان چیزی است که از طریق تلاش های فوق العاده ای که برای صدور قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته بود انجام شد، علی رغم اینکه موانع بزرگی وجود داشت که بیش از یک بار نزدیک بود مانع تصویب قطعنامه شود.

البته این بار گفتگوها بر مبنای کودتای حوثی ها نخواهد بود چون این به گذشته تعلق دارد، بلکه گفتگوها مطابق با طرح ابتکار خلیج و مکانیسم اجرایی آن و همچنین دستاوردهای کنفرانس گفتگوی ملی یمن خواهد بود، به خصوص پس از آنکه قطعنامه شورای امنیت زمینه مناسبی را برای گفتگو بین احزاب مختلف یمن برقرار کرد و اذعان کرد که یمنی ها تنها بر اساس این طرح ها گفتگو خواهند کرد.

در حال حاضر توپ در زمین بازی نیروهای مختلف یمنی قرار دارد که زمینه را به طور کامل برای شبه نظامیان حوثی ترک کرده بودند تا از نظر سیاسی و نظامی بر یمن تسلط پیدا کنند. این ها همان نیروهای یمنی هستند که توانستند رئیس جمهور مخلوع یمن را پس از آنکه ۳۳ سال به قدرت چسبیده بود سرنگون کنند. اما این بار نظاره گر ماندند تا حوثی ها یمن را تکه تکه کنند و متأسفانه اکثریت آنها منتظر این بودند تا ببینند کفه ترازو به سوی کدام طرف سنگین تر می شود تا به طرف آن بروند، و به تونل تاریکی، که در صورت پیروزی حوثی ها، یمن در آن وارد می شد بی توجه بودند. امیدوارم که نیروهای سیاسی و احزاب یمنی از فاجعه ای که شورشیان حوثی ممکن بود به بار آورند درس گرفته باشند، زیرا به جز عده اندکی از مردم وفادار یمن کسی در برابر کودتا و شورش آنها ایستادگی نکرد.

از نظر میدانی و در پی متوقف شدن عملیات نظامی طوفان قاطع، نیروهای ائتلاف در آینده به کنترل حریم هوایی و دریایی ادامه خواهند داد تا تضمین کنند که حکومت مشروع یمن قادر به از سر گیری اختیارات خود است. زیرا از زمان کودتای شبه نظامیان وابسته به حوثی ها و علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن و تا این لحظه، حوثی ها به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده و حاضر در یمن، از روند سیاسی حذف نشده اند؛ هر چند حوثی ها با شورش و کودتا باعث شدند کشورشان به جنگ کشیده شود. با این حال اگر حوثی ها به شورش خود ادامه دهند و به استفاده از زور بر ضد دیگر نیروهای سیاسی یمن و غیر نظامیان پافشاری کنند، طوفان قاطع نه تنها به مقابله با آنها اقدام خواهد کرد، بلکه آنها باید آگاه باشند که فرصت دادن به آنها ابدی نخواهد بود. یا اینکه باید از کمک گرفتن از خارج و به کار گیری نیروی نظامی دست بکشند، یا اینکه از روند سیاسی حذف می شوند و با آنها مانند یک گروه ممنوع و قانون شکن برخورد خواهد شد. به ویژه اینکه وضعیت سیاسی و نظامی آنها مانند پیش از آغاز عملیات طوفان قاطع نیست. چون این عملیات موفق شد قدرت نظامی آنها را از بین ببرد و ارتباط خارجی آن ها را با ایران قطع کند.

ایران از آزار رساندن به یمنی ها دست نخواهد کشید حتی اگر ۱۰۰ طوفان قاطع دیگر به پا خیزد. رژیم ایران دخالت در امور داخلی یمن را متوقف نخواهد کرد، مگر اینکه راههای ارتباطی آن قطع شود و از دخالت هایش جلوگیری شود.